Dobór łożyska należy przeprowadzić mając na uwadze obciążenia, jakie będą występować w układzie łożyskowym. Warto przypomnieć, że dzielą się one na: obciążenia statyczne, obciążenia dynamiczne, prędkość obrotową.

Data dodania: 2011-09-13

Wyświetleń: 1160

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Obciążenia statyczne

Nośność statyczna występuje wtedy, gdy łożysko nie wykonuje żadnego ruchu, bądź ruch ten jest bardzo ograniczony. Można również przyjąć, że nośność statyczną należy uwzględnić w przypadku krótkotrwałych silnych obciążeń o charakterze udarowym. Podczas obciążenia statycznego łożyska, sprawdza się czy jego nośność jest wystarczająca, najczęściej odbywa się to za pomocą obliczeń teoretycznych, w których wykorzystuje się tabelaryczne dane podane przez producenta. Łożyska, które charakteryzować się mają cichą oraz lekką pracą powinny charakteryzować się wysokim współczynnikiem obciążenia statycznego, w innym wypadku, wartości te nie są aż tak ważne.

Obciążenia dynamiczne

Obciążenia dynamiczne oraz ich wartości w głównej mierze wpływają na trwałość łożyska. Zakłada się, że to właśnie z ich powodu powstaje zmęczenie materiału, które prowadzi do zużycia się układu łożyskowego. W zależności od parametrów, możliwe jest wyznaczenie trwałości łożyska w godzinach pracy lub przebytych kilometrach (tzw. przebieg). W przypadku gdy łożysko nie wykonuje obrotu, a jedynie oscyluje w okolicach położenia środkowego, wylicza się wartość cykli.

Prędkość obrotowa

Prędkość obrotowa łożyska ograniczona jest przez dwa podstawowe czynniki: wytrzymałość mechaniczną oraz wytrzymałość termiczną. Temperatura pracy łożyska zależna jest od trzech rzeczy: 

- materiału z jakiego jest ono wykonane,

- użytego środka smarnego,

- dokładności wykonania.

Prędkość obrotowa nominalna, podawana przez producentów łożysk, określa optymalną prędkość pracy łożyska podczas której ilość wytwarzanego ciepła równa się ilości ciepła, które może zostać wydzielone z łożyska. Wartości te dotyczą pierścienia wewnętrznego. W przypadku występowania większego obciążenia, zwiększeniu ulega tarcie, a co za tym idzie wartości wytwarzanych temperatur, z tego powodu zaleca się obniżenie prędkości obrotowej do wartości uprzednio wyliczonej za pomocą odpowiednich wzorów bądź gotowych kalkulatorów dostępnych na stronach internetowych każdego z producentów. Prędkości wyższe od nominalnej mogą być osiągane wyłącznie w przypadku:

- zastosowania dodatkowego chłodzenia,

- wykorzystania łożyska o większym luzie,

- miejsca osadzeń łożyska wykonane będą z wyższą aniżeli przewiduje procedura dokładnością. 

 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena