Podczas konstruowania łożyskowań tocznych należy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę podstawowe cele, tzn.: niezawodność, trwałość, koszty. Aby ułatwić podjęcie właściwego wyboru, proces ten można podzielić na 8 kroków:

Data dodania: 2011-09-13

Wyświetleń: 1404

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Krok 1. Otoczenie robocze.

Na wstępie należy uwzględnić takie czynniki jak: umiejscowienie łożyska, obciążenie łożyska, prędkość obrotową, temperaturę pracy, metodę smarowania, wpływ korozji.

Krok 2. Wybór łożyska.

Dobór łożyska uzależniony jest od: ograniczenia wymiarowego, dokładności wykonania łożyska, momentu tarcia, sztywności łożyskowania, dostępności łożyska.

Krok 3. Wybór łożyska z uwzględnieniem obciążenia.

Wybierając łożysko, należy mieć na uwadze, że determinuje ono konstrukcję całego węzła łożyskowego, dlatego bardzo ważnym jest, aby uwzględnić wymienione niżej czynniki: współczynnik bezpieczeństwa, obciążenia dynamiczno-statyczne, elementy zabudowy, dopuszczalne obciążenia oraz prędkości.

Krok 4. Wybór klasy dokładności.

Aby odpowiednio dobrać dokładność z jaką wykonane zostało łożysko, należy zwrócić uwagę na: prędkości obrotowe, zmienność momentu obrotowego, tolerancję bicia wału.

Krok 5. Luz wewnętrzny łożyska.

Luz wewnętrzny łożyska jest ważnym czynnikiem, mającym znaczący wpływ na jego pracę, z tego powodu przy doborze luzu łożyska, warto pamiętać o: pasowaniu, temperaturze roboczej, luzie osiowym, wartości napięcia wstępnego, obciążeniu i prędkości obrotowej, materiale.

Krok 6 Wybór typu łożyska.

W łożysku, istotną rolę odgrywa koszyk, w którym umieszczone są elementy toczne. W zależności od materiału z jakiego jest wykonany, zmienia się charakterystyka łożyska, z tego powodu dobierając łożysko z uwzględnieniem z jakiego materiału wykonany jest koszyk, należy zwrócić uwagę na: sposób smarowania, wytwarzany hałas, drgania, obciążenia udarowe, obciążenia chwilowe, prędkość obrotową.

Krok 7. Dobór smaru oraz uszczelnienia.

Aby właściwie dobrać środek smarujący oraz odpowiednie uszczelnienie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę: temperaturę pracy, prędkość obrotową, metodę konserwacji.

Krok 8. Zabudowa łożyskowania.

W ostatnim kroku, wykonywany jest projekt montażu oraz ewentualnego demontażu łożyska. Uwzględnić należy: wymiary łożyska, sposób montowania łożyska, długość eksploatacji łożyska, częstotliwość przeglądów.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena