Przy projektowaniu układu łożyskowego trzeba prócz typowych czynności takich jak określenie właściwego typu łożyska oraz jego rozmiaru, trzeba uwzględnić również:
- konstrukcję pozostałych elementów,
- pasowania oraz wewnętrzny luz,
- elementy mocujące,
- elementy zabezpieczające,
- uszczelnienie,
- rodzaj smaru,
- montaż oraz demontaż.
Każdy z tych elementów wpływa bezpośrednio na niezawodność, wydajność oraz ekonomiczność całego układu łożyskowego. Ilość wkładu pracy włożonego w budowę układu łożyskowego zależy głównie od doświadczenia konstruktora. W przypadku, gdy nigdy wcześniej podobne układy nie były projektowane, bądź wystąpienia szczególnych wymagań, zakres prac jest większy i obejmuje również ewentualne próby oraz przeprowadzenie dodatkowych obliczeń.
Ogromne zróżnicowanie łożysk sprawia, że każde z nich posiada swoje unikalne właściwości. Dla przykładu, łożyska kulkowe zaleca się do zastosowania w małych oraz średnich silnikach elektrycznych, łożyska baryłkowe aplikuje się w ciężkich warunkach technicznych, w których występują znaczne obciążenia czy niewspółosiowości. Nie ma jednak reguły, która jasno określałaby wybór łożyska, ponieważ podczas jego dokonywania, należy brać pod uwagę dodatkowe czynniki takie jak: ilość miejsca na zabudowę, niewspółosiowość, prędkość, cichobieżność, sztywność, dokładność.
Inne ważne czynniki uwzględniane przy projektowaniu łożyskowania to obciążalność i trwałość, tarcie, dopuszczalne prędkości, wewnętrzny luz łożyska lub napięcie wstępne, smarowanie i uszczelnienie. Po dokonaniu wyboru, jakie łożyska najlepiej sprawdziłoby się w danej aplikacji i spełniły wszystkie wymagania, należy wziąć pod uwagę ostatni aspekt – ekonomiczny.
W większości przypadków lepszą alternatywą jest wybranie łożyska tańszego, tak aby nie przepłacać za łożysko, które z nawiązką spełnia dane oczekiwania. Warto jednak przeanalizować koszty na przestrzeni okresu użytkowania łożyska, ponieważ może się okazać, że czasami warto wybrać konstrukcję droższą, ale niewymagającą obsługi, bądź oferującą dłuższy czas eksploatacji. Można w ten sposób zaoszczędzić na kosztach związanych z serwisem.