Łożyska ślizgowe stanowią kolejną grupę obok łożysk tocznych. Łożyska kulkowe czy wałeczkowe zaliczają się do konstrukcji tocznych ze względu na konstrukcję, w której występują elementy toczne – kulki, wałeczki czy igiełki.

Data dodania: 2011-08-05

Wyświetleń: 4886

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Podział

Najczęściej spotykanym podziałem łożysk ślizgowych jest podział na:

- łożyska ślizgowe przegubowe,

- łożyska ślizgowe oczkowe,

- tuleje ślizgowe.

Informacje ogólne

Łożyska ślizgowe przegubowe czy oczkowe produkowane są w wielu rozmiarach, odmianach konstrukcyjnych oraz z różnymi powierzchniami ślizgowymi. Z tego powodu każda konstrukcja posiada charakterystyczne dla swojej budowy właściwości, które determinują je do aplikacji w poszczególnych zastosowaniach. Aby dobrać odpowiedni typ łożyska oraz ustalić poprawną wielkość należy zwrócić szczególną uwagę na następujące czynniki: nośność, oczekiwaną trwałość, występujące obciążenia.

Łożyska ślizgowe przegubowe dzieli się zazwyczaj na:

- łożyska ślizgowe przegubowe wymagające obsługi – występuje połączenie współpracujących powierzchni stal po stali, łożyska w takiej konfiguracji wymagają nieustannego smarowania,  za sprawą wysokiej odporności na zużycie, łożyska te są szczególnie zalecane w przypadku występowania wysokich obciążeń

- łożyska ślizgowe przegubowe bezobsługowe – występuje połączenie współpracujących powierzchni stali oraz kompozytu brązu spiekanego, przeznaczone są przede wszystkim do zastosowań w których występują duże obciążenia o stałym kierunku, zalecane są w przypadku gdy najważniejszym czynnikiem jest długotrwałość pracy bez obsług

- łożyska ślizgowe przegubowe skośne – występuje połączenie współpracujących powierzchni stali oraz kompozytu PTFE (popularnie nazywany teflonem), posiadają kuliste powierzchnie na obu pierścieniach nachylonych pod kątek w stosunku do osi łożyska, przeznaczone są przede wszystkim do przenoszenia obciążeń o stałym kierunku

- łożyska ślizgowe przegubowe wzdłużne - występuje połączenie współpracujących powierzchni stali oraz kompozytu PTFE (popularnie nazywany teflonem), przypominają budową łożyska ślizgowe przegubowe skośne, jednak wzdłużna odmiana przystosowana jest to przejmowania obciążeń wzdłużnych oraz złożonych, tylko w przypadku gdy składowa promieniowa nie przekracza połowy obciążenia.

Łożyska ślizgowe oczkowe dzieli się na:

- łożyska ślizgowe oczkowe wymagające obsługi,  

- łożyska ślizgowe oczkowe bezobsługowe.

 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena