Łożyska wzdłużne
Asortyment łożysk wzdłużnych jest mniejszy aniżeli najczęściej spotykanych łożysk poprzecznych (zwyczajnych). Spowodowane jest to możliwością przenoszenia obciążenia wyłącznie osiowego. Łożyska wzdłużne bardzo często łączone są w grupy z łożyskami poprzecznymi, w ten sposób każde z nich przenosi odpowiednio obciążenia osiowe oraz promieniowe. Wyjątkowe dla łożysk wzdłużnych jest promieniowe ustalenie tylko jednego pierścienia. Kolejne pierścienie osadzane są z luzem promieniowym a osiowanie następuje przy pomocy elementów tocznych. Z tego powodu łożyska wzdłużne przenoszą jedynie obciążenia osiowe, tak aby uniknąć wzajemnego rozsunięcia się pierścieni.
Łożyska kulkowe wzdłużne jednokierunkowe
Łożyska kulkowe wzdłużne stanowią największą grupę konstrukcyjną. Dostępne są w wersji zarówno jednokierunkowej jak i dwukierunkowej. Wersja jednokierunkowa składa się z pierścienia wewnętrznego, zewnętrznego oraz koszyka wraz z kulkami. Pierścienie osadzane są odpowiednio na wale oraz oprawie. Posiadają konstrukcję rozłączną, ułatwiają tym samym montaż. Łożyska kulkowe wzdłużne dostępne są w wersji z pierścieniem zewnętrznym płaskim oraz kulistym. W przypadku występowania niewspółosiowości, możliwe jest zastosowanie podkładki wklęsłej o powierzchni kulistej, która skutecznie kompensuje błędy.
Łożyska kulkowe dwukierunkowe
Łożyska kulkowe wzdłużne dwukierunkowe składają się z jednego pierścienia wewnętrznego oraz dwóch zewnętrznych i podwójnym zestawie kulek z koszykiem. Taka budowa umożliwia wyeliminowanie największej wady łożyska jednokierunkowego – przenoszenie obciążenia osiowego tylko w jednym kierunku. Łożyska kulkowe wzdłużne dwukierunkowe są w stanie przenosić obciążenia osiowe w obu kierunkach, wciąż jednak nie są odporne na obciążenia promieniowe.
Podsumowanie
Łożyska kulkowe wzdłużne znakomicie nadają się do przenoszenia obciążeń osiowych. Tworzą idealny zestaw łożyskujący wraz z łożyskami poprzecznymi. Dostępne są w wielu wymiarach oraz wersjach wykonania. Łożyska kulkowe wzdłużne w wersji z płaskim pierścieniem nie mogą kompensować niewspółosiowości oprawy względem wału lub ukośnego oparcia łożyska.