Budowa
Łożyska stożkowe składają się z dwóch pierścieni, zewnętrznego oraz wewnętrznego, których bieżnie ukształtowane są stożkowo. Pomiędzy nimi znajdują się elementy toczne tzn. wałeczki stożkowe umieszczone w koszyku (dokładniej rzecz ujmując mają one kształt ściętego stożka). Linie rzutowania wszystkich powierzchni stożkowych przecinają się w jednym punkcie łożyska znajdującym się na jego osi. Taka konstrukcja sprawia, iż idealnie nadają się do przenoszenia złożonych obciążeń osiowych oraz promieniowych. Znaczącą różnicą w porównaniu do nierozłącznych konstrukcji jakie oferują łożyska kulkowe czy łożyska baryłkowe, stanowi rozłączna forma dla łożyska stożkowego. Podzespół wewnętrzny na który składa się pierścień wewnętrzny, koszyk oraz wałeczki stożkowe, może być montowany całkowicie niezależnie od podzespołu zewnętrznego, którym jest pierścień zewnętrzny. Aby wyeliminować naprężenia krawędziowe powstałe pomiędzy wałeczkami stożkowymi a bieżnią, stosuje się specjalny styk liniowy.
Właściwości
Za sprawą bardzo dużej ilości odmian rozmiarowych oraz rodzajowych, łożyska stożkowe mogą być stosowane w szerokim zakresie od przemysłu włókienniczego po przemysł lotniczy. Posiadają zdolność przenoszenia złożonych obciążeń, promieniowych i osiowych. Przy czym zdolność przenoszenia obciążeń osiowych w głównej mierze zależy od kąta alfa (obrazek).
Za sprawą dużego styku liniowego wałeczka stożkowego z bieżnia, możliwe jest przenoszenie znacznych obciążeń przez łożysko. Łożyska jednorzędowe, mogą przenosić obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku. Jeżeli obciążenie może występować w obu kierunkach, zaleca się zastosowanie drugiego łożyska stożkowego ustawionego przeciwnie.
Rodzaje
Na rynku dostępne są łożyska stożkowe w odmianach:
- łożyska stożkowe jednorzędowe,
- łożyska stożkowe jednorzędowe w zespole,
- łożyska stożkowe dwurzędowe,
- łożyska stożkowe czterorzędowe.
Podsumowując, łożyska stożkowe za sprawą nietypowej konstrukcji wykazują unikalne właściwości, których brakuje w przypadku łożysk kulkowych.