Z pewnością większość z was chcąc zaprojektować, a następnie wydrukować ulotki czy wizytówki zwraca się z tym do firma marketingowa z własnym studiem graficznym. Jednak agencje reklamowe dosyć często nie oferują wykonania projektów graficznych czy druku.

Data dodania: 2011-07-18

Wyświetleń: 1467

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Mało osób wie, że agencje oferują także skład tekstu. W tej dziedzinie pracują jedynie specjaliści zajmujący się składaniem i projektowaniem graficznym książek. Książki wycenia się na podstawie arkusza wydawniczego, czyli jednostki obliczeniowej stosowanej w wydawnictwie. Arkusz wydawniczy:

- 40 000 znaków (ze spacjami, kropkami, przecinkami, akapitami, itp.), lub

- 700 linijek poezji, lub

- 800 wierszy obliczeniowych (po 50 znaków), lub

- 3000cm2 powierzchni ilustracji.

W skład arkusza wydawniczego wchodzą też powtórzenia tekstu. Jeśli obwoluta, strona tytułowa itp. zawierają tylko napisy, np. zwykły tekst to liczy się je ryczałtem (ok. 500 znaków). Arkusz wydawniczy służy głównie do obliczania kosztów, np. rozliczanie za składanie tekstu z agencją reklamową lub z drukarnią.

Frimy marketingowe zajmują się dziedzinami poligraficznymi, lecz składanie tekstu i skład książek to nie poligrafia tylko DTP (z języka ang. Desktop Publishing – publikowanie zza biurka) czyli preparacja na komputerze materiałów do druku, które następnie zostaną powielone poligraficznie. DTP to nie tylko składanie książek czy tworzenie grafiki w programach do tego stworzonych, to też zarządzanie spejcalistami grafiki i właśnie DTP oraz do komputerowego sterowania maszynami poligraficznymi.

Przemysł poligrafcziny ma swoje charakterystyczne wyroby (wizytówki, ulotki, plakaty, foldery, itp.) jednakże wszystko drukowane jest w ogromnych nakładach na potrzeby masowego odbiorcy. Produkcję poligraficzną można podzielić na 3 etapy: prepress, drukowanie i postpress. Każde ma swoje indywidualne zastosowanie.

Prepress to przygotowanie, montaż i wykonanie formy drukowej, czyli ogólnie przygotowanie to druku.

Drukowanie dzielimy na bezfarbowe, bezformowe i z formą. Rożni się to papierem, techniką drukowania i farbą.

Postpress to uszlachetnianie lakierem lub folią w celu usztywnienia wyrobu.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena