Sporządzenie prawidłowej umowy jest niezbędne do przeprowadzenia transakcji w sposób, który pozwoli zabezpieczyć interes prawny obu stron. Dlatego należy się do tego przygotować, aby później uniknąć kłopotów.

Data dodania: 2011-05-14

Wyświetleń: 3752

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

W umowie tego typu sprzedający zobowiązuje się przenieść na kupującego własność samochodu. Natomiast sprzedawca zrzeka się wszelkich roszczeń do sprzedawanego samochodu i wydaje go kupującemu.

Umowa sprzedaży nakłada na kupującego obowiązek zapłaty oraz odbiór w określonym czasie przedmiotu transakcji.
Umowa kupna-sprzedaży samochodu musi koniecznie zawierać datę i miejsce jej zawarcia, ponieważ od tej daty zależne będą terminy obligujące strony umowy do załatwienia procedury rejestracji samochodu w urzędzie skarbowym, wydziale komunikacji oraz obowiązku dokonania ubezpieczenia.
Umowę należy sporządzić w formie pisemnej, w tak samo brzmiących egzemplarzach (po jednym egzemplarzu dla każdej ze stron).
Umowa musi zawierać:
- nazwę i opis samochodu będącego przedmiotem umowy,
- cenę przedmiotu (samochodu),
- datę i miejsce zawarcia umowy,
- dane osobowe sprzedającego i kupującego tj. imię i nazwisko, NIP, PESEL, adres zameldowania (dobrze jest podać również adres zamieszkania), rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości oraz przez kogo został wydany,
- czytelne podpisy na umowie sprzedającego i kupującego, a w przypadku wielostronicowej umowy również parafki na każdej ze stron umowy.
Należy pamiętać, że podpisanie przez strony umowy nakłada określone przepisami prawa obowiązki na sprzedającego i kupującego. I tak, kupujący w ciągu 30 dni od daty podpisania umowy powinien dokonać rejestracji kupionego samochodu w wydziale komunikacji. Do rejestracji samochodu wydział ten będzie wymagał przedstawienia następujących dokumentów:
- obecny dowód rejestracyjny samochodu z ważnym przeglądem technicznym lub decyzją o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu,
- dowód własności pojazdu, może to być umowa kupna-sprzedaży samochodu, rachunek lub faktura zakupu, ewentualnie umowa zamiany, darowizna,
- karta pojazdu, jeżeli była wydana dla tego samochodu,
- aktualna polisa OC,
- dowód osobisty lub karta stałego pobytu.
Natomiast obowiązkiem sprzedającego jest zgłoszenie tego faktu w wydziale komunikacji urzędu oraz należy poinformować ubezpieczyciela w ciągu 30 dni od daty sprzedaży – wymóg ustawy. Dzięki temu sprzedający będzie zabezpieczony na wypadek, gdyby nowy właściciel jeszcze jeżdżący zarejestrowanym samochodem na byłego właściciela spowodował wypadek, otrzymał mandat lub samochód zostałby skradziony. Nabywca auta musi pamiętać, aby zapłacić podatek (wyjątkiem jest, gdy samochód kupimy w komisie) i złożyć w urzędzie skarbowym deklarację na formularzu PCC-3 (podatek od czynności cywilno prawnych) lub na formularzu PCC-3/A – w przypadku, gdy nabywcą są dwie osoby lub więcej.


Licencja: Creative Commons
2 Ocena