Wielkim krokami zbliża się kolejny emocjonujący sezon wyścigowy w International Le Mans Cup z wisienką na torcie w postaci 79-go, 24 godzinnego wyścigu Le Mans.

Data dodania: 2011-02-22

Wyświetleń: 3083

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Wielkim krokami zbliża się kolejny emocjonujący sezon wyścigowy w International Le Mans Cup z wisienką na torcie w postaci 79-go, 24 godzinnego wyścigu Le Mans. Organizator pucharu The Automobile Club de l’Ouest ogłosił listę siedmiu wyścigów ze startem już 19 marca w Sebring (USA - wyścig 12 godzinny). Na kolejne cztery wyścigi zespoły udadzą do Europy aby ścigać się kolejno w Spa-Francrochamps (Belgia, 8 maj - wyścig 6 godzinny), Le Mans (Francja, 11-12 czerwiec - wyścig 24 godzinny), Imola (Włochy, 3 lipiec - wyścig 6 godzinny) i Silverstone (Wielka Brytania, 11 wrzesień - wyścig 6 godzinny). Po tej dawce emocji nastąpi powrót do Stanów Zjednoczonych na tor Road Atlanta zwanym też Petit Le Mans (1 październik - wyścig na 1000 mil) a zakończenie sezonu w Le Mans Cup odbędzie się 12 listopada w Chinach.9 lutego ogłoszona została również lista startowa i tak oto znów będziemy mogli podziwiać na torach bolidy takich marek jak Audi, Peugeot, Aston Martin, BMW, Ferrari, Porsche, Corvette, Honda, Nissan, Toyota oraz powracającego po latach Lotusa.
Według najnowszych informacji ten sezon zapowiada się na błękitno-pomarańczowy ze względu na ilość (ale w tym przypadku idącą też w jakość) aut, które wystąpią w charakterystycznych kolorach marki Gulf. Poza trzema autami Aston Martin Racing te kultowe barwy przywdzieją również trzy auta stajni OAK Racing.

Czym jest Le Mans 24?

24 godzinny wytrzymałościowy wyścig „Le Mans 24” jest najstarszym tego typu wydarzeniem w świecie  samochodów sportowych, organizowanym corocznie od 1923 w pobliżu miejscowości Le Mans we Francji. Powszechnie znany jako Grand Prix of Endurance , jest organizowany przez Automobile Club de l'Ouest. Są to wyścigi samochodowe i motocyklowe w różnych klasach, w których zadaniem zawodników jest przejechanie jak największej liczby okrążeń w ciągu dokładnie jednej doby skupiając uwagę nie tylko na osiągach bolidów ale też na ich wytrzymałości i niezawodności. Mimo, że wszystkie samochody konkurują ze sobą na torze w tym samym czasie, istnieją osobne klasy, w których przyznawane się nagrody. Liczba klas wahała się na przestrzeni lat, ale obecnie istnieją cztery:

- LMP – gdzie wyróżniamy najlepsze dwie klasy LMP1 i LMP2. Jest to podział aut ze względu na prędkość maksymalną, masę i moc.

- GT -  które dzielimy na  GT Endurance Pro i GT Endurance AM. W obu klasach używane są samochody klasy GT2.

24H Le Mans jest sprawdzianem nie tylko umiejętności kierowców ale też ich wytrzymałości co czyni ten wyścig niemal ekstremalną próbą dla organizmu. Początkowo jednak nie było żadnych zasad dotyczących liczby kierowców w zespole. W pierwszych latach zawodnicy startowali indywidualnie, z czasem zostały wprowadzone przepisy o dwuosobowych, a potem trzyosobowych zespołach. W roku 1990, ze względów bezpieczeństwa wprowadzono dodatkowe zasady ograniczające jazdę jednego kierowcy do maksimum czterech godzin pod rząd i czternastu godzin łącznie podczas wyścigu. Z tych samych względów sam tor Le Mans, na którym dochodziło w przeszłości do śmiertelnych wypadków kierowców i kibiców, też był zmieniany na przestani lat i obecnie ma 13 629 m długości i jest wpleciony w ulice miasta.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena