To rozróżnienie ma tu bardzo ogólny charakter. Tylko puryści SEO uważają, „prawdziwe SEO" jest ściśle organiczne, czyli bez jakichkolwiek opłat. Większość zadowala się „pospolitym SEO", co stanowi kombinację SEO organicznego i SEO opartego na opłatach. Rozróżnienia te nie mają większego znaczenia w procesie optymalizacji witryny.
Różne osoby różnie definiują pojęcie SEO organicznego. Niektórzy eksperci uważają, że wszystko opiera się na optymalizacji zawartości witryny. Inni sądzą, że najważniejsza jest liczba linków na stronie. Prawda leży pośrodku; SEO organiczne stanowi kombinację tych i innych elementów, takich jak wstawianie słów kluczowych, które w naturalny sposób umieszcza Twoją witrynę w rankingach wyszukiwarek. Pozycja w rankingu zależy od jakości projektu witryny.
Zanim dojdziesz do wniosku, że SEO organiczne stanowi to rozwiązanie, którego szukasz, cofnij się o krok. Czym nie jest SEO organiczne? Nie jest prostym sposobem na znalezienie się w wyszukiwarce. Czas poświęcony na wykonanie witryny już stanowi pewną miarę SEO organicznego.
Naturalne elementy witryny — tytuł, adres URL, linki, a nawet treść — spowodują, że Twoja strona znajdzie się w bazie danych wyszukiwarki, o ile nie zostanie zamieszczona na czarnej liście stron zdyskwalifikowanych. Pytanie brzmi: jak wysoko witryna znajdzie się w rankingu? Nie będzie to wysoka pozycja, jeżeli nie poświęcisz temu zagadnieniu dostatecznie dużo uwagi.
SEO organiczne polega na maksymalnym wykorzystaniu elementów naturalnych w celu osiągnięcia wysokiej pozycji na stronach rezultatów wyszukiwania. Jedną z najbardziej atrakcyjnych cech organicznego SEO jest to, że nie wymaga nakładów finansowych, a jedynie poświęcenia trochę czasu.
Istnieje jednak pewna równowaga. Osiągnięcie organicznego SEO może zająć od trzech do sześciu miesięcy. Niecierpliwym właścicielom witryn może się to wydawać zbyt długim okresem. Ale jeśli mamy problemy z budżetem, warto poświęcić dodatkowy czas. Można też zlecić pozycjonowanie zewnętrznej firmie oferującej tego typu usługi.