Dawniej altruistyczny mecenat, którego zadaniem było wzbogacenie życia społecznego. A dziś? Dziś "altruistyczny mecenat" przerodził się w sponsoring, którego głównym zadaniem jest kreowanie różnorakich korzyści dla sponsora. Podobnie jak każda inna forma reklamy. Z tą różnicą, że w przypadku sponsoringu zapłatę w postaci użytecznych korzyści otrzymuje pośrednio społeczność, jakaś zbiorowość, dla której celem jest polepszenie, stabilizacja więzi grupowych, a nie agencja reklamowa.
Charakterystyka sponsoringu
Sponsoring tradycyjny dla przedsiębiorstwa to przede wszystkim zwiększenie stopnia znajomości firmy, marek produktów, stabilizuje pozycje firmy. Drugim jego celem są działania na rzecz Public Relations – kreowania i utrzymanie wizerunku (informacje o sponsoringu w prasie itd..). Sponsoring w tej formie, przeważnie nie przekłada się na większe bezpośrednie korzyści takie jak np. sprzedaż, nacisk kładzie się na korzyści pośrednie i długofalowe.
Podmiotem sponsorowanym może być w zasadzie każdy, osoba fizyczna, osoba prawna (fundacja, stowarzyszenie, a nawet fragment działalności firmy – jakieś wydarzenie organizowane przez firmę). Najważniejszą zasadą jest, by informacja o sponsoringu dotarła do pewnej grupy docelowej, np. sponsorowanie drużyny sportowej, po to by dotrzeć do jej kibiców. Sponsorowanie zdolnych osób, po to by pochwalić się tą informacją w prasie, wraz z osiągnięciami tej osoby.
Firmy decydujące się na zastosowanie sponsoringu, szukają podmiotów, wydarzeń które mieszczą się w kręgu zainteresowań jej grupy docelowej. Natomiast jednostki poszukujące sponsora przedstawiając się potencjalnemu sponsorowi, skupiają się na grupie swoich "kibiców", członków swojej zbiorowości (zarówno przyszłych jak i teraźniejszych).
Zanim się zdecydujesz, przemyśl strategie
Zanim zabierzesz się za sponsorowanie czegokolwiek postaraj się odpowiedzieć na kilka poniższych pytań:
* Czy dotrzesz do odpowiedniej grupy docelowej?
* Czy osoba, projekt który sponsorujesz wzbudza wiarygodność?
* Czy ma być to sponsoring jednorazowy (projekt) czy systematyczny?
* A może sponsoring sukcesywny, w którym w miarę zwiększania się korzyści, zwiększasz
* Czy chcesz być wyłącznym sponsorem? Czy może tylko wyłącznym w danym rodzaju działalności?
* Czy masz zasoby, by aktywnie wspierać działania sponsorowane, czy ma być to sponsoring pasywny?
* Korzyści finansowe ze sponsoringu, w dużej mierze są niepoliczalne lub ich po prostu nie ma, zastanów się jak będziesz oceniał skuteczność działań?
Sponsoring w internecie
Wraz z rozwojem internetu podstawowe działania podchodzące pod sponsoring oczywiście zostały tu przeniesione. Sponsorowanie imprez sportowych, naukowych, kulturalnych, działań ekologicznych czy też charytatywnych może mieć swoje odzwierciedlenie również w postaci elektronicznej. To czy sponsorowana drużyna piłkarska umieści logo firmy na swoich koszulkach czy też na swojej stronie www, ma podobne znaczenie. W internecie powstały również inne dość specyficzne formy sponsoringu, na przykład sponsorowanie usług hostingowych dla znanego serwisu. Poniżej przedstawię kilka znanych mi form sponsoringu, dostępnych w internecie.
* Sponsorowanie usług hostingowych.
Wbrew pozorom nie jest to narzędzie dostępne tylko i wyłącznie dla firm hostingowych. Generalnie polega to na znalezieniu "prywatnych" stron internetowych, których czytelnicy – użytkownicy mogą być jakkolwiek zainteresowanymi daną firmą, korzyściami płynącymi z usług, produktów danej firmy. Zaoferowaniu takim stronom opłacenie usługi hostingowej (obniża koszty prowadzenia serwisu), w zamian za linki lub inną reklamę. Sam korzystam z tej formy, serwis w którym sie teraz znajdujesz jest sponsowrowany przez etin.pl
* Projektowanie stron www dla organizacji non-profit, różnych wydarzeń.
Polega to najczęściej na zaprojektowaniu i opieki nad stroną internetową jakiejś organizacji. Z tej formy najczęściej korzystają firmy usługowe, webmasterskie, projektujące strony internetowe. Z jednej strony dzięki takim działaniom zapewniają sobie podstawowe korzyści ze sponsoringu. Z drugiej zaś strony projektami takich stron (gdzie mogą się wykazać swoją inwencją) mogą uzupełnić sobie portofolio o ciekawe i wartościowe witryny. Z formy tej korzystają często młode firmy, które nie mają wielkiego dotychczasowego dorobku by się nim pochwalić (organizacje można znaleźć m.in na tablicy ogłoszeń NGO).
* Patronat
Gazety, radia, gry internetowe strony często odwiedzane przez stałych użytkowników. Gdy tylko profil użytkowników takich mediów (lub też wyodrębnionego działu), jest porównywalny z grupą docelową danego produktu, można wykorzystać tą sytuacje i zwrócić się z ofertą sponsoringu.
* Sponsoring wielu osób chcących prowadzić własna stronę
Istnieje kilka serwisów w interencie udostępniających "masowo", darmowe usługi hostingowe, skrypty, blogowe czy też gotowe systemy CMS do obsługi strony. A wszystko to w swojej subdomenie, np. ulotka.biz. Korzyści z takiej działalności to możliwość umieszczania reklam na sponsorowanych usługach. Można to przyrównać do pewnego rodzaju sponsoringu z tym że rola tu jest trochę odwrócona, gdyż to firma szuka osób, które może sponsorować bo na tym opiera swój biznes, a nie osoby szukają firmy.
* Sponsoring własnych produktów i usług... np. nagrody w konkursach.
Sponsorowanie produktów i usług własnej firmy, jest bardziej opłacalne niż przekazanie kwot pieniężnych. Koszt poniesiony w takim sponsoringu może być znacznie niższy niż rynkowa wartość sponsoringu, pomijamy tu wszystkie koszty, marketingu, pośredników i obsługi sprzedaży. Najczęściej odbywa się to w postaci sponsorowania nagród, w przeróżnych internetowych konkursach. Dodatkowym atutem takiej działalności jest niejako "wymuszenie", zapoznania się z produktem, potencjalny użytkownik po prostu chce wiedzieć co może wygrac.
* Sponsoring na pokaz
Chodzi mi tu na przykład o sponsorowanie różnych akcji charytatywnych. W polskim internecie sztandarowym takim przykładem jest pajacyk.pl, w którym zarówno można wykupić sponsoring, jak i też przekazać go w postaci usług (np. platforma aukcyjna udostępnia darmowe aukcje, pod warunkiem przekazania przedmiotu dla sponsorowanego) grupa docelowa w tym przypadku jest tak szeroka, że nie można raczej mówić o targetowaniu sponsoringu. Jednakże sponsorowanie takich akcji powinno być silnie akcentowanie na stronie sponsora, np. "w dniu tym a tym sponsorowaliśmy akcje pajacyk".
Zapamiętaj jedno na koniec – gdy się zdecydujesz na sponsoring!
Internetowi sponsorzy z tego co zauważyłem najczęściej zapominają o jednym... nie chwalą się swoją filantropią! Tymczasem wystarczy zrobić dodatkową podstronę w swoim serwisie o nazwie "sponsorowane przedsięwzięcia" i umieszczać tam o nich informacje. Będzie to pomagać w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.