Nazwa pochodzi od nazwiska włoskiego ekonomisty i socjologa Wilfredo Pareto, który na podstawie danych statystycznych ludności we Włoszech stierdził, że 20% mieszkańców kraju jest w posiadaniu 80% majątku państwa.

Data dodania: 2010-11-18

Wyświetleń: 1563

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Na bazie jego wniosków sformułowano zasadę zgodnie z którą 80% rezultatów jest wynikiem 20% nakładów. Liczby 80 i 20 są pewnym uogólnieniem i mogą być zastąpione przez inne proporcje. Jednak nigdy nie jest tak, że 100% wysiłków daje 100% zysków.

W zasadzie Pareto chodzi o to, że mniejszym wysiłkiem można osiągnąć lepsze efekty. Wydawać by się mogło, że reguła ta jest nieco sprzeczna ze zdrowym rozsądkiem i intuicją. W rzeczywistości jej stosowanie pozwala osiągać maksymalne zyski w krótkim czasie.

Zasadę Pareto można z powodzeniem wykorzystać na polu e-commerce. Jeśli do tej pory myślałeś, że każdy klient jest tak samo cenny, a każdy produkt jest tak samo wartościowy to zapomnij o tym. Jeśli przyjmiemy, że 20% procent naszych klientów generuje dla nas 80% zysków, to okaże się, ze pozostałe 80% kupujących dostarcza jedynie 20% dochodów. Co można zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim zbadać dlaczego 80% klientów dostarcza tak niewielkiego zysku i spróbować coś z tym zrobić. Albo całkowicie zrezygnować z tej grupy a uzyskany czas poświęcić na tych klientów, którzy generują dla nas 80% zysków.

Lub jeśli widzisz, że 20% oferowanych przez Ciebie produktów sprzedaje się tak dobrze, że generuje 80% zysków, a pozostałe towary zaledwie 20% warto skupić się na tych produktach, które cieszą się największą popularnością i zadbać o to by zawsze mieć ich zapas w magazynie.

Oczywiście zasadę 80/20 można z powodzeniem stosować do innych sfer działalności nie tylko sklepu internetowego ale każdego innego biznesu. Z powodzeniem można ją wykorzystywać także w procesie zarządzania firmą, rozdzielania obowiązków a nawet w codziennym życiu.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena