Akumulator żelowy czy kwasowy? a może tzw. AGM lub głębokiego rozładowania? Który z nich jest najlepszy do rozruchu silnika? Który do zasilania urządzeń pokładowych? Rozwiej swoje wątpliwości !

Data dodania: 2010-11-02

Wyświetleń: 17956

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Grupa akumulatorów kwasowo-ołowiowych dzieli się na 3 podgrupy.

Pierwsza z nich to akumulatory kwasowe. W tej technologii wykonanych jest większość akumulatorów stosowanych w samochodach osobowych i ciężarowych. Starsze typy wymagają kontroli poziomu elektrolitu i okresowego uzupełniania go wodą destylowaną. Nowsze typy już nie, określane są jako akumulatory o ograniczonej obsłudze. Sztandarowym zastosowaniem akumulatorów kwasowych jest rozruch silnika. 

Największą zaletą jest cena. Akumulator 100Ah to wydatek ok.400-600zł. Niestety są też wady: stosunkowo najkrótsza  żywotność i niska wydajność przy dłuższych rozładowaniach, a także wydzielanie szkodliwych dla zdrowia oparów kwasu siarkowego, które sprawiają, że akumulator nie może pracować w zamkniętym pomieszczeniu (np. szczelna skrzynka ochronna) ani w pobliżu stałego przebywania osób (np.kabina łodzi czy jachtu).

Warto pamiętać, że akumulatory określane jako "kwasowe zamknięte" czy "akumulatory głębokiego rozładowania" także należą do powyższej grupy akumulatorów. Ich eksloatacja jest co prawda ułatwiona dzięki braku konieczności uzupełniania elektrolitu, jednakże żywotność czy wspomniane opary nie są w tym przypadku wyeliminowane.

Drugą z podgrup są akumulatory wykonane w technologii AGM (Absorbent Glass Mat). Elektrolit jest w tym przypadku wchłonięty przez tzw. absorbcyjną matę szklaną. Dzięki temu wyeliminowane zostało wydzielanie oparów kwasu siarkowego.

Należy pamiętać, że akumulatory AGM zostały zaprojektowane do pracy buforowej w systemach zasilania awaryjnego UPS. Ze względu na stosunkowo korzystną cenę (600-900zł za 100Ah) wielu użytkowników stosuje takowe akumulatory zamiast akumulatorów żelowych. Ich zastosowanie w jachcie czy łodzi jest możliwe, jednakże spowoduje znaczne skrócenie żywotności i sprawności akumulatora.

Najbardziej zaawansowaną technicznie podgrupą są akumulatory żelowe. Posiadają gęsty, zżelowany elektrolit, co eliminuje szkodliwe opary i umożliwia pracę w dowolnej pozycji (standardowo lub na boku, z wyjątkiem pozycji odwrotnej).  Akumulatory żelowe mają zdecydowanie najdłuższą żywotność - ok. 12 lat, a także największą możliwą ilość cykli ładowania/rozładowania. Najlepiej tolerują także wahania temperatury, które w naszym klimacie nie należą przecież do rzadkości. Dzięki zmniejszonemu samorozładowaniu akumulator żelowy może być magazynowany bez ładowania przez 6-9 miesięcy, co ma niebagatelne znaczenie np. zimą. Akumulatory żelowe są niestety najdroższe (100Ah kosztuje w zależności od marki i sprzedawcy 700-1200zł). Jest to jednak wydatek, który zostanie zrekompensowany z nawiązką dzięki najprostszej obsłudze i najdłuższej żywotności. Akumulator żelowy jest idealny zarówno do rozruchu silnika spalinowego, zasilania silnika elektrycznego jak i zasilania urządzeń pokładowych na jachcie czy łodzi.

Uwaga ! Nagminne jest w Polsce sprzedawania akumulatorów AGM jako akumulatory żelowe. Zewnętrzna budowa akumulatora jest identyczna jak w przypadku akumulatora żelowego. Przy zakupie należy zarządać karty charakterystyki akumulatora i sprawdzić czy rzeczywiście mamy do czynienia z akumulatorem żelowym , czy też z AGMem. Na opakowaniu każdego akumulatora żelowego widnieje napis "Gel", Gelled Electrolyte",  "Gel Battery". Jeśli takiego opisu brakuje - prawdopodobnie sprzedawca wciska Ci AGM lub akumulator kwasowy.

Więcej o akumulatorach na stronie

Licencja: Creative Commons
0 Ocena