Rozwój gospodarczy państwa zależy w dużej mierze od funkcjonowania systemu podatkowego w nim rozpowszechnionego. Na taki system podatkowy składają się zarówno wszelkie przepisy prawne regulujące działanie norm wewnętrznych, jak i całość instytucji zajmujących się ustalaniem i pobieraniem podatków, stanowiących podstawowe źródło dochodu wpływającego do budżetu państwa.
Na prawidłowe działanie i kształtowanie systemu podatkowego ma wpływ wiele czynników: ekonomicznych, wewnętrznych i zewnętrznych (tzw. globalnych). Grupa pierwsza składa się na określenie właściwego podmiotu gospodarczego, który ma podlegać obowiązkowi podatkowemu oraz ustaleniu dobrej wysokości tego podatku. Ponadto istotny jest stosowny moment wdrażania nowego procesu gospodarczego, a także wybór odpowiedniego źródła podatkowego. Czynniki wewnętrzne zależą głównie od stopnia rozwoju państwa. Znaczenie ma tu typ ustroju politycznego, rola i zakres władzy oraz warunki społeczno – gospodarcze panujące w danym kraju. Z tych elementów wynika ogólny wzrost stopnia postępu gospodarczego, a co się z tym wiąże wzrost znaczenia państwa w gospodarce światowej. Ten czynnik, jak również występująca na świecie koniunktura gospodarcza, należą do czynników globalnych mających wpływ na system podatkowy.
Obecny system podatkowy w Polsce opiera się na obowiązującej od 17 października 1997 konstytucji z 2 kwietnia tego samego roku. Określa ona, iż wszelkie działania podatkowe, tj. nakładanie i pobieranie podatków, ustalanie stawek podatkowych, zasad przyznawania ulg i zwolnień od opodatkowania oraz wyznaczanie podmiotów i przedmiotów objętych opodatkowaniem, mogą występować tylko i wyłącznie na podstawie ustawy.
W skład polskiego systemu podatkowego wchodzi 12 tytułów podatkowych, z których każdy jest objęty szczególnym prawem podatkowym. Dzielą się one na podatki bezpośrednie i pośrednie. Pierwsza grupa to podatki bezpośrednio obciążające podatnika, który obowiązkowo musi odprowadzać je do organu podatkowego. Składa się ona na podatek: od spadków i darowizn, dochodowy od osób fizycznych, dochodowy od osób prawnych, rolny, leśny, od czynności cywilnoprawnych, od nieruchomości, od środków transportowych i tonażowy. Podatki pośrednie to takie, które pobierane są podczas nabywania przez podatnika dobra (tj. towaru lub usługi) i odprowadzane do odpowiednich instytucji podatkowych. Do tej grupy podatków zalicza się podatek akcyzowy, podatek od towarów i usług (VAT) oraz podatek od gier losowych.
Polski system podatkowy nie należy do najlepiej działających. Jest on zbyt zbiurokratyzowany i często zwykli podatnicy nie są w stanie sami poradzić sobie z wszystkimi formalnościami niepotrzebnie komplikującymi życie. Wiadomo, że zmiana takiego systemu nie należy do rzeczy łatwych, ale z pewnością jest konieczna. Należałoby stworzyć mniej skomplikowane regulacje prawne, które byłyby czytelne również dla zagranicznych inwestorów. Nierzadko podstawowym czynnikiem odstraszającym takie firmy jest właśnie trudna do zrozumienia sieć przepisów podatkowych, przez co pozbawiamy się dodatkowych wpływów do budżetu państwa. Ponadto, potrzebna byłaby zmiana wizerunku organów podatkowych. Urzędy skarbowe w Polsce nie cieszą się zbyt dobrą sławą i zaufaniem podatników. Społeczeństwo powinno być lepiej poinformowane, ludzie powinni mieć pewność, że ich pieniądze są przeznaczane na odpowiednie cele, i że w przyszłości nie zabraknie im środków na utrzymanie. Musimy mieć nadzieję, że polska gospodarka się ustabilizuje i możliwe będzie przeprowadzenie reform usprawniających działanie systemu podatkowego.