Wynika to z faktu, że posiadanie strony internetowej – choćby najbardziej nowoczesnej – nie gwarantuje pozyskanie uwagi klientów. Co innego portale społecznościowe, mikro blogi, fora dyskusyjne – tu internauci dzielą się opiniami na temat produktów, wymieniają się doświadczeniami z danymi markami, przesyłają sobie linki.
Potencjał drzemiący w tego typu serwisach zaczęli wykorzystywać przedsiębiorcy. Jest to bowiem prosta droga do promowania swoich produktów bądź usług, oraz świetny sposób na stron internetowych i zwiększanie ruchu na nich.
Fenomen social media polega głównie na tym, że znacząco różnią się one od mediów tradycyjnych. O ile w tych drugich nadawca i odbiorca przekazu są jasno zdefiniowani, a sam komunikat jest kierowany „ z góry na dół” – od autora wypowiedzi do jej odbiorcy, o tyle w mediach społecznościowych te granice są mocno zatarte. Autorem może być bowiem każdy bo każdy może zamieszczać dowolne wpisy na forach, blogach, swoich kontach, dzielić się swoją wiedzą, luźnymi przemyśleniami, itp. Dostarczanie informacji za pośrednictwem social media jest o wiele szybsze oraz trwalsze, oraz co ważne praktycznie nieograniczone. Co prawda istnieją pewne zasady, i możliwość edycji wpisów…czasem jednak na niewiele się to zdaje.
W związku z tym, że social media umożliwiają praktycznie nieograniczoną, w dodatku darmową komunikację, z narzędzia tego zaczęli korzystać reklamodawcy oraz przedsiębiorcy. Jest to prosty i tani, oraz skuteczny sposób na zaprezentowanie swojej marki szerokiemu gronu odbiorców, na kreowanie wizerunku firmy a także na bliski kontakt z klientami, za pośrednictwem blogów, mikro blogów, forów dyskusyjnych i portali społecznościowych.