Czy dlatego, że ...
- Szkoły językowe NIE DZIAŁAJĄ!
- Wyjazdy za granicę NIE DZIAŁAJĄ!
- Podręczniki, programy komputerowe czy strony internetowe do nauki języka angielskiego NIE DZIAŁAJĄ!
- Autorskie metody, jak np. metoda Michela Thomasa NIE DZIAŁAJĄ?
A może problem tkwi w tym, iż wierzysz, że:
- Do nauki języków obcych trzeba mieć specjalne zdolności.
- Żeby dobrze mówić w języku obcym, trzeba wyjechać za granicę.
- Naukę trzeba zaczynać w bardzo wczesnym wieku, bo potem to już za późno.
To wszystko NIEPRAWDA...
To wszystko TYLKO MITY...
NIE WIERZYSZ?
Rozprawmy się z każdym z tych mitów, tu i teraz.
Mit pierwszy: Do nauki języków obcych trzeba mieć specjalne zdolności.
Oczywiście, że istnieją ludzie, którzy posiadają specjalne zdolności językowe i którym nauka języków obcych przychodzi z łatwością. Jednak, co zresztą osób? Zauważ, że w nauce języków obcych zdolności danej osoby różnią się w zależności od przyswajania poszczególnych funkcji języka, np. ktoś świetnie czyta w obcym języku, a komuś innemu łatwo przychodzi przyswajanie reguł gramatycznych.
Co z tego wynika w praktyce dla Ciebie? Odpowiedni dobór metod nauczenia, w taki sposób, aby wspomagały tę dziedzinę nauki języka obcego, w której jesteśmy naturalnie dobrzy, umożliwia osiągnięcie dobrych wyników w ogólnej nauce języka obcego, mimo braku tzw. zdolności do tej nauki.
Skąd wynika to przeświadczenie? Większość osób utożsami sukces w nauce języka obcego z silnie rozwiniętą pamięcią wzrokową i słuchową, podczas gdy u podstaw sukcesu mogą leżeć zupełnie inne połączenia Twoich zdolności, takich jak np. umiejętność koncentracji czy wyobraźnia.
2 Mit: Żeby dobrze mówić w języku obcym, trzeba wyjechać za granicę.
Taki wyjazd, przynajmniej w zamyśle, powinien znacznie przyspieszyć naukę, gdyż w końcu jesteśmy tam zmuszeni do ciągłego obcowania z obcą mową, więc nie ma innej możliwości, jak stopniowo przyswajać ją sobie.
Jednak przebywając codziennie w środowisku osób mówiących w obcym języku sprawiamy, że sama nauka tego języka od podstaw przypomina uczenie się małego dziecka, które naśladuje dorosłych w próbach komunikowania się. Efekt jest często taki, że - tak jak małe dziecko - popełniamy błędy gramatyczne, których po prostu nie słyszymy, nie zdajemy sobie z nich sprawy.
Tak, że systematyczna nauka na kursach z udziałem dobrego lektora daje przeważnie lepsze efekty w postaci poprawności gramatycznej, lepszej, poprawnej wymowy oraz znajomości zasad pisowni.
A sam wyjazd za granicę jest sensowny, ale dla osób, które opanowały już dany język obcy w stopniu co najmniej średnio zaawansowanym.
3 Mit: Naukę trzeba zaczynać w bardzo wczesnym wieku, potem - już za późno.
Oczywistością jest, że naukę lepiej zacząć jak najwcześniej. Jednak to wcale nie oznacza, że dla starszych osób wszystko już stracone, wręcz przeciwnie.
Ludzie dorośli przebywający w swoim kraju ojczystym, uczą się języka obcego szybciej niż dzieci, ponieważ łatwiej im zrozumieć reguły gramatyczne.
Ponadto, człowiek dorosły potrafi świadomie koncentrować się przez dłuższy czas na wybranym temacie - w przeciwieństwie do małych dzieci, które po kilku minutach męczą się i nie potrafią utrzymać uwagi. Człowiek dorosły posiada także dużo bogatsze słownictwo w języku ojczystym, które można bezpośrednio przetłumaczyć na język obcy.