W grach strategicznych głównym czynnikiem wpływającym na przebieg rozgrywki są decyzje podejmowane przez gracza. Wiele pozycji gier posiada jakiś element decyzyjny, jednakże nie można ich nazwać strategicznymi. Są nimi z pewnością takie, w których planowanie i podejmowanie właściwych decyzji w przeważającej mierze decyduje o dalszych następstwach w osiąganiu celu. Taktyka stanowi ich nieodłączną część. Często również gry symulacyjne i RPG kładą większy nacisk na cechy strategiczne aniżeli na akcję i rozwiązywanie zagadek.
Pochodzenie gier strategicznych
Na długo przed powstaniem gier wideo wielu ludzi czerpało rozrywkę przy strategicznych grach planszowych. Najbardziej znanymi były klasyki takie jak „Othello", „Risk" i „Stratego". Gry wymagały planowania i przemyślanej taktyki, aby osiągnąć wyznaczone cele. W miarę rozwoju techniki komputerowej zdawano sobie sprawę z ogromnego potencjału pozwalającego wypróbować podobne gry strategiczne w wirtualnym świecie.
Strategie czasu rzeczywistego (RTS) a strategie turowe (TBS)
Większość starszych strategicznych gier komputerowych było opartych na rozgrywce turowej. Polega ona na planowaniu swoich działań, manipulowaniu surowcami czy bohaterami w czasie trwania tury. Po wyczerpaniu możliwości gracz musi zakończyć swoje działania, by mogli je rozpocząć inni. Zwykle przy budowaniu swojej tury nie było limitu czasowego, więc pozostali musieli czekać aż zostanie zakończona.
W RTS grano jednocześnie w tym samym czasie. Jakakolwiek zmiana odnosiła natychmiast skutek. Jako że gracze nie musieli czekać na ruchy przeciwników lub członków tej samej drużyny - strategie czasu rzeczywistego odnosiły większe sukcesy na rynku i były bardziej popularne.
Jest wiele strategii TBS oferujących wyśmienitą rozgrywkę, które uważa się za klasyki. Wśród nich znaleźć można takie pozycje jak: „Heroes of Might and Magic", „Civilization", „X-COM" czy „Alpha Centauri". Natomiast najbardziej znane i najlepiej sprzedające się gry strategiczne czasu rzeczywistego to bez wątpienia „Command and Conquer", „Age of Empires", „Populous" i „Myth".
Najlepsze gry strategiczne pod względem sprzedaży
Największą sprzedaż wszechczasów osiągnęły gry wydane przez Blizzard Studios. Ich czołowy produkt, seria Warcraft przekroczyła najśmielsze oczekiwania zwłaszcza w wersji gry online „War of Warcraft". Na drugim miejscu znalazł się „Starcraft" Blizzarda, który aktualnie zaliczany jest do klasyki. „Battlefield 2" od Electronic Arts pod tym względem również zajął jedną z czołowych pozycji znajdując szereg wielbicieli.