Artykuł przedstawia popularną obecnie formę reklamy, która polega na umieszczaniu na koszulkach treści marketingowych mających na celu przyciągnięcie klienta.

Data dodania: 2010-04-27

Wyświetleń: 2973

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Reklama to w gruncie rzeczy bardzo stare zjawisko, występujące już w społeczeństwach starożytnych. Pierwsze przykłady reklam pochodzą ze starożytnej Grecji. Miewały one postać naściennego malunku lub tekstu, którym pokrywano boki budynków. Grecy jako pierwsi wykorzystywali reklamę pisemną, którą można by porównać do obecnych wiadomości prasowych. Helleńska forma reklamy pisemnej była właściwie zapowiedzią zawodów sportowych bądź wydarzeń kulturalnych.

Następnie pojawiły się szyldy wykonywane z kamienia i terakoty. W średniowieczu stanowiły już stały element krajobrazu dużych miast. Informowały o bractwach cechowych bądź karczmach.

Faktyczną rewolucją w powstawaniu reklam był wynalazek druku. Ruszyły wówczas pierwsze gazety, które zawierały treści kwalifikowane przez współczesnych znawców tematu do reklam. Rok 1480 uważany jest za datę, kiedy po raz pierwszy wydrukowano reklamę prasową. Miało to miejsce w Anglii.

W roku 1843 rozpoczął swą działalność pierwszy agent reklamowy. Nazywał się Volney Palmer i pracował w Filadelfii. Wówczas reklama stała się dziedziną rynku, najpierw nie śmiało po nim stąpającą lecz w krótkim czasie podporządkowała sobie go w stu procentach.

Dziś trudno wyobrazić sobie świat bez reklamy. Znajduje się ona dosłownie wszędzie. Zdominowała tekst i obraz, interpretując te media na swoją potrzebę. Wytworzyła swój specyficzny okalający ludzi świat. Dany artykuł ma być jednak nieco selektywny i ma za zadanie poświęcić nieco uwagi wybitnie niedostrzegalnej formie reklamy jaką są teksty i nadruki umieszczane na koszulkach. T shirty reklamowe są tak wszechobecne w dzisiejszym życiu że praktycznie ich nie zauważamy. Czy T shirty reklamowe mają definicję? Raczej nie, bowiem można do nich zaliczyć niemal każdą koszulkę przyozdobioną nadrukiem. Z drugiej strony T shirty reklamowe kojarzą się z targami, pokazami czy festynami. Pierwsze co mamy na myśli słysząc frazę „T shirty reklamowe" to hostessy ubrane w białe koszulki z nazwą browaru, lejące piwo lub rozdające długopisy. Takie wyobrażenie zbudowały najbardziej skrajne przykłady ubrań reklamowych wykorzystywanych przy specjalnych okazjach, w określonym czasie.

T shirty reklamowe to także te, kupowane w sklepach odzieżowych. Cała masa koszulek jako motyw przewodni zdobiących ich nadruków wykorzystuje swoją markę. Tym sposobem kupując T shirt firmy X nabywamy T shirt reklamowy tejże firmy. Bo jak inaczej nazwać ogromny emblemat X na froncie zakupionego ubrania? Prócz tego, że płacimy kilkadziesiąt złotych danej marce to dodatkowo stajemy się dla niej materiałem promocyjnym, ruchomą reklamą etc. Dlatego też coraz powszechniejszym staje się kupowanie ubrań z serii „no name" lub zamawianie koszulek z własnym napisem bądź nadrukiem. Zapewnia to oryginalność i sprawia, że osoba posiadająca taką garderobę, staje się oryginalna.

T shirty reklamowe to jednak nie tylko minusy. Masa firm prowadzi obecnie politykę reklamy społecznej. Polega to na tym, że używanie przedmiotów oferowanych przez konkretną markę kształtuje i konsoliduje grupę towarzyską osób. Tak jest w przypadku snowboardzistów, deskorolkowców i innych subkultur. T shirty reklamowe to również nadruki z nazwą sponsora na ubraniu służb ratowniczych takich jak TOPR, WOPR etc. Pamiętajmy, że reklama istnieje wszędzie, także tam gdzie nasze zmysły się jej nie spodziewają. Od nas samych zależy czy będziemy wykorzystywać ten fakt pozytywnie czy negatywnie. Użytkowanie świadome pewnych zjawisk daje dobry efekt, ale należy tez mieć świadomość tego, że reklama tak głęboko wtargnęła w codzienne życie, że należy być ostrożnym.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena