Aby permanentnie być konkurencyjnym na rynku, każda firma powinna nieustannie pracować nad poprawieniem własnej elastyczności by spełnić wymagania klienta. Sama redukcja kosztów w obecnym otoczeniu rynkowym, mająca wpływ na cenę oferowanego produktu, a w konsekwencji na atrakcyjność produktu w oczach klienta jest niewystarczająca. Poniżej kilka zasad, którymi powinien się kierować każdy przedsiębiorca, szczególnie z branży produkcyjnej, aby spełnić oczekiwania klienta:
1. Wytwarzaj właściwy, towar we właściwym czasie, we właściwej ilości. Klient, szczególnie odbiorca hurtowy, z którym podpisujemy umowę długoterminową oczekuję od nas , że zamówiony towar otrzyma wtedy kiedy potrzebuje i w ilości, której potrzebuje. Nie produkuj na zapas, zoptymalizuj politykę zarządzania zapasami, tak aby z jednej strony zminimalizować zapasy, z drugiej zaś dostarczyć towar do klienta zawsze na czas. W ten sposób ograniczasz swoje koszty (minimalizujesz nadprodukcję) i zapasy (wytwarzasz wtedy kiedy tego potrzebuje klient).
2. Krótki czas realizacji na zamówienie klienta. I m szybciej klient otrzyma zamówiony towar tym większa jego satysfakcja (przecież Ty też nie lubisz czekać na to co kupujesz!). Skrócenie czasu dostaw wiąże się z szerokim wachlarzem działań jakie należy podjąć od optymalizacji procesu planowania poprzez minimalizację partii wytwarzanego towaru, po optymalizację częstotliwości dostaw.
3. Wbudowana jakość- zamiast naprawiać błędy jakościowe, wydawać pieniądze na akcje naprawcze, eliminuj potencjalne problemy z produktem już w fazie projektowania, poniesiesz znacznie niższe koszty jakości! Rozwiązanie potencjalnych problemów w fazie projektowania jest znacznie tańsze, aniżeli wprowadzanie modyfikacji do istniejące na rynku towaru.
4. Wysokie wykorzystanie zasobów ludzkich. Analizuj wykorzystanie zasobów przedsiębiorstwa, w odniesieniu do zapotrzebowania na towar, ustandaryzuj pracę, wykorzystaj potencjał i kreatywność pracowników.
5. Wysokie wykorzystanie zasobów maszynowych. Zamiast inwestować bezmyślnie w nowe urządzenia, wydając masę pieniędzy, zastanów się jak są one wykorzystane, jaka jest efektywność wykorzystania parku maszynowego w odniesieniu do zamówień! Oczywistym jest fakt, że nie chciałbyś widzieć urządzenia, na które wydałeś kilkaset tysięcy stojącego bezczynnie...
Powyższe wskazówki to tylko początek działań, które powinniśmy podjąć. W większości przypadków to działania długookresowe wymagające silnego zaangażowania kierownictwa firmy i niekiedy znacznych inwestycji, niemniej w perspektywie czasu dające bardzo duże oszczędności dla przedsiębiorstwa.
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) stanowią trzon polskiej gospodarki, odgrywając kluczową rolę w jej rozwoju i stabilności. Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego, sektor MŚP w Polsce tworzy aż 99,8% wszystkich przedsiębiorstw, zatrudniając ponad 67% pracowników sektora przedsiębiorstw i generując około 50% PKB kraju. Te imponujące statystyki jasno pokazują, jak istotne znaczenie mają małe i średnie firmy dla polskiej ekonomii.