Eco-driving - ekonomiczna jazda, czyli takie prowadzenie samochodu, aby spalał jak najmniej paliwa, a przez to koszty jego utrzymania były jak najniższe.

Data dodania: 2009-11-08

Wyświetleń: 3345

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

4 Ocena

Licencja: Creative Commons

Eco-driving - ekonomiczna jazda, czyli takie prowadzenie samochodu, aby spalał jak najmniej paliwa, a przez to koszty jego utrzymania były jak najniższe. Niesłusznie dużo kierowców twierdzi że jeżdżąc ekonomicznie trzeba jeździć bardzo wolno. Dobry kierowca jadąc zgodnie z zasadami eko-jazdy dojedzie do celu szybko i zaoszczędzi przy tym sporą ilość paliwa.
Podstawowe zasady eko-jazdy:

Hamuj silnikiem
Wciąż bardzo popularne wśród kierowców jest dojeżdżanie do skrzyżowania na luzie. Ta technika jazdy jest stara jak świat i często mylnie uważana za najbardziej oszczędną. Niestety, w dzisiejszych autach nie spełnia pokładanych w niej nadziei i zużywa trochę paliwa. Dodatkowo, jest niebezpieczna gdyż opóźnia czas naszej reakcji. W czasie hamowania silnikiem silnik napędzany jest przez koła pojazdu, a dopływ paliwa jest całkowicie odcięty. Należy pamiętać, by redukować biegi najpóźniej przy ok. 1200 obrotach/minutę. W przeciwnym razie auto zacznie ponownie zasysać paliwo, aby uniknąć zgaśnięcia silnika. Aby jeździć taniej wystarczy zdejmować nogę z gazu przed skrzyżowaniem i redukować bieg gdy obroty spadną do ok. 1500 na minutę.

Przyspieszanie
Zapalaj bez gazu. Dziś już nie trzeba przy uruchamianiu silnika naciskać na gaz, w starych modelach było to konieczne. Ilość paliwa potrzebna do rozruchu jest teraz regulowana automatycznie. Ruszać możemy zaraz po uruchomieniu silnika. Każda chwila postoju to strata paliwa. Drugi bieg warto wrzucić zaraz po tym, jak samochód zacznie jechać. Nadużywanie jedynki wyraźnie podwyższa zużycie paliwa. Rozpędzenie pojazdu wymaga dużo więcej energii aniżeli utrzymanie stałej prędkości. Staraj się zatem jak najrzadziej hamować i przyspieszać. Biegi należy zmieniać najpóźniej przy 3500 obr. Obroty muszą być dopasowane do sytuacji na drodze. Gdy chcemy szybko przyspieszyć silnik powinien chodzić na wyższych obrotach. Silnikowi należy w pracy pomagać tzn. przyspieszać przy obrotach, przy których dysponuje on jak największą mocą.

Opony
Niby szczegół, ale często o nich zapominamy. A to przecież one łączą nas z nawierzchnią. Powinniśmy pamiętać o ich prawidłowym ciśnieniu - za małe ciśnienie opon jest niebezpieczne, a poza tym powoduje większe opory toczenia i negatywnie wpływa na zużycie paliwa. Miejmy również na uwadze, że dobrze trzymające się drogi sportowe opony mają większe opory toczenia, od normalnych opon. Opony eksploatowane przez dłuższy czas ze zbyt niskim ciśnieniem wykazują większe zużycie bieżnika po obu zewnętrznych stronach czoła. Opony eksploatowane przez dłuższy czas ze zbyt wysokim ciśnieniem wykazują większe zużycie bieżnika w środkowej części czoła bieżnika. Opona ze zbyt wysokim ciśnieniem nie spełnia optymalnie swoich funkcji amortyzacyjnych, co obniża komfort jazdy i powoduje większe zużycie elementów zawieszenia samochodu. W zależności od danego pojazdu, informację tę można znaleźć na klapce wlewu od paliwa, w schowku, na progu lub słupku, przy drzwiach kierowcy. Najczęściej zalecane ciśnienie to przykładowo, 2.0, 2.2, itp.

Zachowuj odstępy i przewiduj
Jazda samochodem w ogóle, a jazda ekonomiczna w szczególności, wymaga przewidywania. Zachowywanie większych odstępów pomiędzy autami pozwala częściej hamować silnikiem. Warto też z daleka wypatrywać świateł. Zamiast z dużą szybkością zbliżać się do skrzyżowania, by potem dusić hamulec i stawać można dojechać, łagodnie zwalniając silnikiem. I tak nikt nie ruszy wcześniej niż na żółtym.

Połączenie tych kilku podstawowych zasad pozwoli zaoszczędzić nam sporo pieniędzy.

Licencja: Creative Commons
4 Ocena