W ostatnim artykule opisałem, jak promować usługi bez własnej strony www. Tym razem skupię się na temacie promocji firm bądź usługodawców, którzy zdecydowali się zainwestować we własną wizytówkę w Internecie.

Data dodania: 2009-10-13

Wyświetleń: 2194

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Wiele osób wychodzi z mylnego założenia, jakoby stworzenie strony było pierwszym, a zarazem ostatnim krokiem dotarcia do „internetowej" części klientów. Faktycznie jednak to dopiero początek, gdyż nawet najlepiej zaprojektowania strona nie przyniesie nowych klientów, jeśli ci jej w ogóle nie zobaczą. Postaraj się zatem o to, aby klienci znaleźli Twoją ofertę tam, gdzie jej szukają w pierwszej kolejności... w wyszukiwarkach.


Promocja stron www w wyszukiwarkach możliwa jest na 2 sposoby:

- Pozycjonowanie strony internetowej w wynikach naturalnych;

- Linki sponsorowane (Google AdWords).

Pozycjonowanie strony internetowej w wynikach naturalnych

Efekty pozycjonowania w wynikach naturalnych to nic innego jak wyniki wyświetlane po lewej stronie, nie oznaczone jako linki sponsorowane. Ich kolejność (ranking) jest ustalana przez algorytm, który wartościuje strony na podstawie ich trafności względem wpisanego zapytania. Za pozycje w wynikach naturalnych nie płaci się wyszukiwarce tak jak ma to miejsce w przypadku kampanii Google AdWords. Jedyne wydatki wiążą się z ewentualnym opłaceniem pozycjonowania strony przez firmę SEO lub tzw. freelancera.

Koszty pozycjonowania zależne są przede wszystkim od tego, jak konkurencyjna jest Twoja branża, gdyż z tym właśnie wiąże się, jak intensywne działania podejmuje Twoja konkurencja. Jeśli świadczysz usługi fryzjerskie na terenie Szczytna, pozycjonowanie na kilka regionalnych fraz nie wyniesie zbyt dużo. Jeśli jednak prowadzisz działalność na terenie całego kraju, związaną z bardzo konkurencyjną branżą (np. ubezpieczenia), koszta miesięczne mogą sięgnąć nawet przeciętnej pensji. Warto nadmienić, iż strona nie może być raz wypozycjonowania i pozostawiona samej sobie. Działania promocyjne tego typu powinny dotyczyć całego okresu jej istnienia.

Linki sponsorowane (Google AdWords)

W wynikach wyszukania specjalnie oznaczone są linki sponsorowane, za które płaci się wyszukiwarce (w przypadku programu Google AdWords jest nią Google). Reklama ta jest rozliczana w systemie PPC, co oznacza, że płatność naliczana jest za każde kliknięcie, a nie już za same wyświetlenia. Linki sponsorowane wyświetlają się w pierwszej kolejności nad wynikami organicznymi (są wtedy dodatkowo wyróżnione przez żółte tło) oraz po prawej stronie w pionowym słupku.

Agencje reklamowe zajmujące się promocją w wyszukiwarkach oferują zazwyczaj kompleksowe działania, a więc zarówno prowadzenie kampanii Google AdWords, jak i pozycjonowanie strony. Takie połączenie jest bardzo skuteczne przede wszystkim w przypadku nowych firm, którym zależy na niemalże natychmiastowym zauważeniu w Internecie. Ponieważ na wyniki pozycjonowania strony można czekać od kilku miesięcy nawet do roku, a czasem dłużej, w pierwszym etapie promocji można skupić się na linkach sponsorowanych, których efekt widać z dnia na dzień.

Wszystkich tych działań można podjąć się samodzielnie, korzystając przy tym z darmowych poradników, które można znaleźć w Internecie. To jednak wiąże się z ryzykiem małej skuteczności. To tak, jakby osoba niezaznajomiona z Twoją branżą zaczęła się zajmować tym co Ty bez wcześniejszego profesjonalnego przygotowania.

Licencja: Creative Commons