Zakwalifikowanie się na rozmowę w sprawie pracy to sukces, który udaje się osiągnąć tylko nielicznym. Jeśli więc Tobie się udało, nie zepsuj tego jednym złym posunięciem, ponieważ może Cię to kosztować utratę pracy, którą miałeś szansę zdobyć. Przeczytaj, co może Cię zdyskwalifikować.

Licencja: Creative Commons

Data dodania: 2007-06-15

Wyświetleń: 6986

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena
1. Spóźnienie się na rozmowę.

Wcześniej sprawdź dokładnie adres spotkania i najlepiej pojedź tam, jeśli to możliwe, poprzedniego dnia, aby sprawdzić, ile czasu zajmie Ci droga. Jeśli nie możesz tam wcześniej pojechać, sprawdź na planie miasta lub zapytaj znajomych, jak i czym tam dotrzeć oraz zaplanuj, ile czasu musisz na to poświęcić. Zawsze bądź na miejscu kilka minut wcześniej, ale zapukaj do drzwi dopiero o wyznaczonej godzinie.

2. Nieprzedstawienie się.

Pamiętaj, aby wyraźnie i z uśmiechem podać swoje imię i nazwisko oraz powiedzieć, w jakiej sprawie przyszedłeś.

3. Przekręcenie nazwiska osoby, prowadzącej spotkanie.

Przygotuj się wcześniej i zapisz sobie na kartce, najlepiej drukowanymi literami, nazwisko osoby, która będzie przeprowadzać rekrutację. Przekręcenie nazwiska może Cię zdyskwalifikować, zanim jeszcze zdążysz cokolwiek więcej powiedzieć. Jeśli nie jesteś pewien, lepiej go unikaj – przedstaw się i powiedz, że jesteś umówiony na rozmowę w sprawie pracy w firmie X (nazwy firmy też nie wolno Ci pomylić).

2. Nieodpowiednie ubranie.

Nie nakładaj:
bluzki z ogromnym dekoltem,
bardzo krótkiej spódniczki,
jaskrawych ubrań,
jeansów,
zbyt dużej ilości biżuterii (ogranicz ją do minimum lub zrezygnuj z niej całkowicie),
jaskrawego lakieru do paznokci i krzykliwego makijażu,
butów z odkrytymi palcami,
brązowych butów (mężczyźni),
koszuli z krótkimi rękawami (mężczyźni), nawet, gdy jest ciepło,
krawata w infantylne, krzykliwe wzory.

3. Grobowa, ponura mina.

Jesteś zestresowany, ale musisz zdobyć się na pogodny wyraz twarzy i uśmiech. Twoim zadaniem jest zrobić dobre wrażenie na pracodawcy, a za ponurakami nikt nie przepada.

4. Papieros, alkohol, guma do żucia.

Alkohol, nawet wypity dzień wcześniej, wydziela się z organizmu przez wiele godzin, natomiast dym papierosowy wyczuwalny jest nawet wtedy, gdy paliłeś przed wyjściem z domu, ale pozostał we włosach i ubraniu. Żucie gumy nigdy nie robi dobrego wrażenia – lepiej będzie, jeśli tuż przed wejściem zjesz pastylkę odświeżającą oddech.

5. Nieznajomość firmy, w której ubiegasz się o pracę.

Wcześniej poszukaj informacji o firmie w Internecie, czasopismach branżowych, popytaj znajomych. Wykaż się znajomością przedsiębiorstwa lub przynajmniej branży lub produktu, którym dana firma się zajmuje. W ten sposób wykażesz zainteresowanie potencjalnym pracodawcą.

6. Nieumiejętność określenia własnych silnych i słabych stron.

Pracodawca oczekuje, że jesteś świadom swoich atutów. Jakże inaczej mógłbyś ich używać z korzyścią dla niego? I jak mógłbyś unikać błędów, jeśli nie wiesz, jakie masz wady?

7. Improwizacja.

Przećwicz wcześniej, najlepiej z kimś Ci życzliwym, odpowiedzi na potencjalne pytania, ewentualną, przykładową prezentację, jednym słowem – całą rozmowę. To doda Ci pewności siebie i sprawi, że zrobisz na pracodawcy wrażenie osoby przygotowanej i kompetentnej. Skorzystaj z darmowych porad eksperta na http://www.eprof.pl.

8. Gadatliwość.

Mniej mów, natomiast uważnie, aktywnie słuchaj i konkretnie, rzeczowo odpowiadaj na pytania, pamiętając o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego.

9. Zadawanie zbyt dużej liczby pytań.

Nie pytaj co chwilę o szczegóły, dotyczące pracy. Pozwól pracodawcy pytać, swoje pytania zadaj na końcu rozmowy. Pamiętaj jednak, że niezadawanie pytań w ogóle sprawi, że będziesz postrzegany jako ktoś zdesperowany, kto przyjmie każdą pracę na każdych warunkach.

10. Narzekanie na poprzednią pracę i pracodawcę.

To zawsze robi złe wrażenie. Twój nowy, potencjalny pracodawca natychmiast pomyśli, że jesteś typem malkontenta i że najprawdopodobniej o nim też będziesz kiedyś mówił źle.

11. Pytanie o wynagrodzenie na początku rozmowy.

To pytanie powinien zadać pracodawca, poczekaj więc spokojnie i bądź przygotowany na odpowiedź. Wcześniej sprawdź w Internecie zarobki w danej branży na stanowisku, o jakie się ubiegasz i podaj średnią wartość zaznaczając, że taka płaca na początek będzie Cię satysfakcjonować.

12. Zakończenie rozmowy bez ustalenia następnego kontaktu.

Gdy prowadzący rozmowę kończy spotkanie, zapytaj o to, jaki będzie następny etap procesu rekrutacji, ponieważ chciałbyś się do niego przygotować. Dasz tym do zrozumienia, że nadal jesteś poważnie zainteresowany tą pracą i sprawisz wrażenie osoby poważnej.

13. Brak podziękowania za rozmowę.

Równie duży błąd, jak nieprzedstawienie się na początku rozmowy. Podziękuj z uśmiechem za umożliwienie Ci zaprezentowania swoich kompetencji i wyraź nadzieję na następne spotkanie. Dodatkowo możesz po spotkaniu wysłać e-mail z podziękowaniem – to z pewnością wyróżni Cię w tłumie kandydatów.
Licencja: Creative Commons