Odchudzanie stało się powszechnym elementem życia współczesnego człowieka. Często z potrzeby - bo otyłość jest przecież problemem wielu ludzi, ale również często jest traktowane w kategoriach hobby.

Licencja: Creative Commons

Data dodania: 2009-07-03

Wyświetleń: 2308

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

4 Ocena

Odchudzanie stało się powszechnym elementem życia współczesnego człowieka. Często z potrzeby - bo otyłość jest przecież problemem wielu ludzi, ale również często jest traktowane w kategoriach hobby.

Warto uświadomić sobie dwie sprawy:

Po pierwsze słowo dieta pochodzi od greckiego słowa diaita, które oznacza styl życia, a nie odchudzanie. Kilka dni ograniczania kalorii może spowodować efekt zgubienia kilku kilogramów, pytanie tylko jak trwały będzie ten efekt gdy natychmiast wrócimy do starych zwyczajów, które były odpowiedzialne za nadprogramowe kilogramy?

Po drugie - skuteczne odchudzanie bardziej zależy od naszej psychiki, niż od tego co mamy na talerzu. Stosując kilkudniową "dietę-cud", która najczęściej w sposób restrykcyjny i drastyczny zmniejsza nasze spożycie kalorii wystawiamy na próbę naszą silną wolę, determinację narażając się w ten sposób na porażkę.

Planując odchudzanie warto zastanowić się:

1. Czy rzeczywiście potrzebujemy schudnąć? Często jest tak, że dana osoba ma prawidłową wagę, a chce odchudzić się tylko po to, aby zmieścić się w nieco mniejszy rozmiar ubrań czy upodobnić się do popularnych aktorek czy modelek.

2. Czy akceptujemy i kochamy swoje ciało? Być może zamiast odchudzania wystarczy uświadomić sobie, że każdy człowiek wygląda inaczej, że nie każda kobieta ma figurę klepsydry i talię osy, że nasze ciało, choć niedoskonałe jest zdrowe i świetnie służy nam takie jest.

3. Jeżeli mamy nadwagę - co jest jej przyczyną? Nadmiar słodyczy, nieregularne posiłki złożone z produktów fast-food, a może po prostu brak ruchu? Skuteczny i zarazem długotrwały efekt schudnięcia uzyskamy tylko wtedy, gdy zmienimy nasz styl życia - zamienimy słodycze na owoce, zaczniemy jadać regularne i zdrowe posiłki, poświęcimy trochę czasu na wysiłek fizyczny.

4. Ile nadprogramowych kalorii konsumujemy pomiędzy posiłkami nie zdając sobie z tego sprawy? Być może zjadane posiłki nie są odpowiedzialne za naszą nadwagę, ponieważ jemy zdrowo, za to wypijamy 2 litry słodzonych napojów w ciągu dnia? A może wystarczy przestać podjadać wysokokaloryczne słodkości między posiłkami, a każdą przeczytaną książkę umilać sobie orzeszkami i paluszkami?

5. Czy warto narażać się na porażkę stosując popularne "diety-cud", które z dnia na dzień każą całkowicie zmienić sposób jedzenia? Może lepiej poszukać trochę cierpliwości i stopniowo wyeliminować z diety codziennej wszystkie zgubne produkty.

Jeżeli mamy przykre doświadczenia z odchudzaniem, efekt jo-jo pojawia się po każdej próbie zgubienia zbędnych kilogramów, nie umiemy psychicznie podołać rygorystycznym kuracjom odchudzającym - warto zwrócić się o pomoc do dietetyka. Specjalista w zakresie żywienia nie tylko pomoże nam ustalić indywidualną dietę dostosowaną do naszego charakteru i potrzeb, ale także schudnąć jedząc smacznie.

Licencja: Creative Commons