Jak wejść w stan, który pozwala uczyć się wiele razy szybciej? Poznaj jeden z największych sekretów umożliwiających szybkie czytanie. NASA Games - narzędzia wykorzystywane przez astronautów, zostały wprowadzone przez Projekt: Geniusz do szybkiej nauki. Czy jesteś już gotów podnieść efektywność nauki zmniejszając czas jaki jej poświęcasz?

Data dodania: 2009-05-07

Wyświetleń: 3544

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak wejść w stan, który pozwala uczyć się wiele razy szybciej?

Rozmawiając ze studentami i uczniami różnych szkół często słyszę że większość osób, które się uczą nie wie jaki stan umysłu jest najbardziej przydatny podczas nauki. Nadal mało osób wie na czym polega szybkie czytanie. Ludzie często uczą się przy okazji zasypiając, oglądając telewizję, albo „myśląc o wszystkim co z nauką nie związane”. Tymczasem doświadczenie w pracy z technikami nauki podpowiada, że oprócz czynników zewnętrznych na tempo naszej nauki w bardzo dużym stopniu wpływa też stan umysłu.

Stan umysłu wpływa na tempo nauki?

Kiedy idziesz na imprezę i czeka Cię świetna zabawa, często już przed czujesz że to będzie świetny wieczór. Nawet przypominając sobie fajną imprezę, budzisz w sobie emocje, które lubisz. Możesz popatrzeć na co dzień, jak ludzie wchodzą w określone stany emocjonalne, które pomagają im robić różne rzeczy efektywnie:
 Aktor wchodząc w rolę, wchodzi w stan emocjonalny, by móc go lepiej przekazać oglądającemu.
 Piłkarz skupia się przed meczem na celu który chce osiągnąć.

Do wykonywania różnych zadań potrzebne są różne stany umysłu.
Jak wykorzystać to na co dzień?

Przypomnij sobie najlepszą imprezę na jakiej zdarzyło Ci się być.
Jacy byli ludzie? Jaki był klimat? Jak się bawiliście?
Przypominając sobie tą imprezę wchodzisz w fajne emocje – przypominając sobie fajne zdarzenia z Twojego życia będziesz wchodzić w najlepsze emocje na jakie masz ochotę. Jeśli chciałbyś nauczyć się to wzmacniać i kontrolować najlepiej przeczytaj kilka książek o neurolingwistyce, w których znajdują się informacje o kotwiczeniu.

Jak to się ma do nauki?

Podobnie jak podczas imprezy, jazdy na rowerze, czy podczas oglądania telewizji, podczas nauki też przydatny jest konkretny stan – inny niż na imprezie, ale kiedy go poznasz możesz dojść do wniosku, że w obu tych stanach jest kilka podobnych elementów. Na przykład zawsze można poznać je jeszcze lepiej. Rozmawiając z osobami uczącymi się, często słyszę że nie mogą się skupić podczas nauki, bo przeszkadza im siostra, bo „biedronka chodzi w rogu pokoju”, bo są zestresowani, bo im się nie chce. Ludzie nie zdaje sobie sprawy z tego, kiedy robią sobie wymówki, ale Ty możesz pozbyć się wymówek raz na zawsze.

Jeśli tylko chcesz skupić na czymś swoją uwagę robisz to automatycznie – czy to grając w Max Payne’a, Unreal Tournament, czy malując paznokcie, tańcząc, oglądając telewizję, czy siedząc przy komputerze – robiąc większość z tych rzeczy po prostu się skupiamy. Choć czasami nauczyciele, czy psychologowie mówią „ten dzieciak to ma ADHD” tak naprawdę, każdy z nas umie się skoncentrować. Nic prostszego wystarczy taką koncentrację jak podczas zabawy przenieść do nauki – możesz wykorzystać do tego także kilka skutecznych technik. Spowodują one że będziesz mógł coraz łatwiej skupić się na tym czego się uczysz. Przy wykorzystaniu wielu z nich może się okazać że nawet tzw „ADHD” staje się cennym zasobem.

Jak zapewne wiesz mózg zbudowany jest z dwóch półkul, z których każda przetwarza informacje w inny sposób:

Prawa posługuje się:
- barwą
- snem na jawie
- wymiarami
- rytmem
- wyobraźnią
- relacjami przestrzennymi
- obszarem całości, czyli syntezą

Lewa półkula przetwarza informacje na poziomie:
- logiki
- słów
- zbiorów
- liczb
- kolejności
- liniowości
- analizy

Dość często ludzie korzystają trochę bardziej z jednej z nich – dość często wynika z tego specjalizowanie się w różnych dziedzinach.
Rzeczywiście naukowiec w teorii powinien bardziej korzystać z lewej półkuli, tylko tak naprawdę to prawa półkula potrafi podsunąć błyskawicznie ciekawe i trafne rozwiązanie danego zagadnienia.
Teoretycznie poeta powinien być bardziej ”prawopółkulowy ”, a żeby zapisać tekst na kartce używa lewej półkuli.
Wniosek – aby robić większość rzeczy potrzebne są nie tylko dwie półkule mózgu, ale też ich dobra współpraca.

Nauka w szkole zazwyczaj wymaga używania lewej półkuli – przez większość czasu prawa się nudzi, stad też naturalne „problemy z koncentracją”, natomiast w szkołach nie uczą jeszcze tego jak uczyć się szybciej, jak uczyć się łatwiej – po prostu każą się nauczyć i umieć. Tylko od Ciebie zależy, czy zdecydujesz że chcesz sobie ułatwić życie.

No dobra... było o imprezach, o emocjach, o koncentracji i o półkulach mózgowych – do czego zmierzamy?

Zmierzamy do tego, że do efektywnego wykorzystania Twoich zasobów podczas nauki jest przydatne stworzenie dobrych połączeń między lewą i prawą półkulą mózgu - synchronizacja półkul. Jest ona genialnym narzędziem podczas nauki. Wykonywanie ćwiczeń na synchronizacje półkul zwiększa umiejętność koncentracji i zdolność do zapamiętywania – po prostu ćwicząc od czasu do czasu możesz obserwować jak uczysz się coraz łatwiej. Synchronizacja półkul wprowadza w UpTime – jedne techniki wolniej, drugie szybciej – niektóre z nich trzeba zobaczyć na żywo, natomiast są też takie, które mogę Ci polecić już teraz. Kiedy zaczniesz wykonywać te ćwiczenia regularnie zobaczysz jak zwiększają się Twoje możliwości.

LENIWE ÓSEMKI

Technika zwiększająca koordynację ręka – oko, oko – ręka, pomaga zwiększać tempo czytania, poszerza pole widzenia i zwiększa koncentrację.
Wyciągnij kciuk na wysokości nosa w odległości łokcia od twarzy. Zacznij kreślić leżącą ósemkę (znak nieskończoności) ∞. Zacznij od środka w lewo do góry, w dół, środek, w prawo do góry i z powrotem do środka.
Może być około pięć ósemek jedną ręką, drugą i obiema splecionymi razem, albo więcej. Rysując ósemki pilnuj, aby głowa pozostawała nie poruszona, a oczami patrz na kciuk.
- dobra rozgrzewka przed czytaniem, bo przy okazji rozrusza Twoje oczy.

Z zaawansowanych technik na synchronizację półkul polecam żonglowanie (każdy rodzaj żonglerki od normalnej z piłeczkami, przez kontaktową, po fireshow) oraz takie techniki jak NASA GAMES wykorzystywane podczas szkoleń Projektu: Geniusz – szybka nauka. Na stronie internetowej w dziale materiały znajdziesz też więcej ćwiczeń na UpTime.

Podczas nauki warto być w stanie podwyższonej uwagi – podobnym do koncentracji, ale trochę innym. Kiedy skoncentrujesz się na jakiejś rzeczy mogą Ci umknąć inne. Człowiek naturalnie jest w stanie świadomie skupić uwagę na 5(+-2) rzeczach. Kiedy jesteś w stanie podwyższonej uwagi jesteś naprawdę mocno otwarty na informacje, które przyswajasz. Żeby było ciekawie kiedy poznasz UpTime zauważysz że jest to stan, który możesz ciągle pogłębiać – tu granicę stanowi tylko to na ile go wyćwiczysz.

Kiedy pytają mnie „Co jest twoim zdaniem kluczem do szybkiego czytania” odpowiadam: HIGH PERFORMANCE STATE. Jest to stan, który możesz poznać po części bawiąc się leniwymi ósemkami, które opisałem wyżej, a także jeden z najfajniejszych punktów szkoleń, które prowadzę – NASA Games. Są to techniki z których korzystają astronauci, którzy wychodząc w przestrzeń kosmiczną potrzebują maksymalnie podwyższonej uwagi. Te techniki powodują że Twój umysł staje się chłonny jak gąbka, dzięki czemu możesz przyswajać wiedzę wiele razy szybciej niż normalnie.

Dodatkowo możesz zacząć bawić się z synchronizacja półkul na co dzień:

 pobaw się z rysowaniem ręką nie dominującą
 zakładając kurtkę, bluzę, koszulkę, czy plecak zaczynaj od innej ręki niż zwykle
 naucz się pisać lewą ręką, jeśli Twoja prawa ręka jest ręką dominującą (lub odwrotnie)

Kiedy nauczysz się wchodzić w stan podwyższonej uwagi, w połączeniu z innymi technikami, może okazać się że umożliwi Ci on bardzo szybkie czytanie, błyskawiczne zapamiętywanie i Tworzenie notatek, z których będziesz zapamiętywać wszystko na bieżąco.

Poznawaj i baw się Genialnie.


Rafał Wieszczycki
Dyrektor regionalny
Projektu: Geniusz w Warszawie
http://projektgeniusz.pl

Licencja: Creative Commons
0 Ocena