Brief to uporządkowany spis wszelkich informacji niezbędnych agencji reklamowej, copywriterowi czy grafikowi do rozpoczęcia współpracy z każdym klientem. Stopień jego dokładności pozwoli określić, jak dobrze znamy swojego klienta i jego oczekiwania względem naszej pracy.  

Data dodania: 2013-02-26

Wyświetleń: 1987

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

 Odpowiedzi na pytania zawarte w briefie powinny być głównym drogowskazem dla każdego twórcy co do oczekiwań klienta. Im bardziej dokładne odpowiedzi, tym lepiej pozwoli on przygotować się pracy.

Co powinien zawierać dobry brief?

Przede wszystkim pytanie dotyczące firmy: tutaj interesować będzie nas historia, rok założenia. W odpowiedzi koniecznie powinny znaleźć się informacje o profilu działalności, strukturze.

Ważne są detale:  z pozoru niewielkie szczegóły mogą stać się inspiracją dla motywu przewodniego całej kampanii reklamowej czy stworzenia logo.

Kolejnym ważnym punktem jest pytanie o produkt – w odpowiedzi powinny znaleźć się jego główne cechy oraz właściwości. Klient powinien udzielić odpowiedzi, czy produkt kupowany jest na bazie emocji, czy też z namysłem, oraz czy kupujący może zweryfikować jego jakość.

Klient powinien jasno określić, co wyróżnia jego produkt na tle innych, podobnych. Opis produktu pozwoli również namierzyć produkty konkurencji, zdobyć wiedzę na ich temat oraz zbadać opinię użytkowników na ich temat.

Konkurencja – poznaj ją!

Pytanie o konkurencję zazwyczaj zaskakuje klientów – niepotrzebnie! W briefie powinny znaleźć się również informacje na temat produktów konkurencji, opinii o nich. Ważne informacje to również strategie reklamowe, które przyjęła konkurencja: na co położyła nacisk, promując swój produkt. Znajomość konkurencji pozwoli nie tylko dopasować swój produkt do oczekiwań kupujących, ale również znaleźć sposób na jego skuteczne wyróżnienie.

Konieczne okaże się również określenie grupy docelowej, o której myśli klient: musi on określić płeć, wiek, wykształcenie oraz zainteresowania swojego idealnego nabywcy. Pozwoli to dopasować język oferty do jego oczekiwań. Powiązanie klienta z produktem jest jedną z kluczowych kwestii, która wpłynie na sprzedaż produktu.

Cele, obietnice

Klient powinien jasno określić swoje cele marketingowe: w briefie powinno pojawić się pytanie, czy priorytetem jest pozyskanie nowych klientów, czy też skupienie się na obecnych nabywcach. Być może celem kampanii ma być zwiększenie świadomości marki? Słowem: wszystkie cele, które klient chciałby osiągnąć poprzez prowadzenie danej kampanii. Klient powinien również wybrać jedną korzyść, która stanie się kluczowa i wiodąca podczas reklamowania produktu.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena