Badania pokazują, że współczynniki otwarcie znacznie się różnią pomiędzy sobą w zależności od użytego w wiadomości e-mail tematu. Zdrowy rozsądek podpowiada nam, że zgrabnie napisany temat z nagłówkiem przyciągającym uwagę czytelnika powinien sprawdzić się lepiej, niż jego nieciekawa i nudna wersja. Jednakże dla bardzo wielu marketerów dużą niespodzianką jest dowiedzenie się, że najlepsze współczynniki otwarcia należą raczej do „informacyjnych", a nie „kreatywnych" tematów wiadomości e-mail. Warto o tym pamiętać, jeżeli chcemy prowadzić profesjonalny e-mail marketing.
Jedno z wartych uwagi badań ujawniało, że temat wiadomości e-mail w formacie „[ nazwa firmy ] Newsletter - Sierpień 2010" z reguły sprawdza się lepiej i przewyższa wskaźnikami otwarcia tematy w stylu „Przyszłość Międzynarodowego Handlu" pięciokrotnie, a nawet więcej. Prosta prawda jest taka, że najlepiej sprawdzają się tematy wiadomości e-mail, które po prostu opisują zawartość danej korespondencji. Tworzenie innych, bardziej kreatywnych i twórczych tematów, w obliczu tych niezbitych dowodów nie ma najmniejszego sensu i jest praktykowane tylko przez bardzo odważnych albo bardzo głupich marketerów.
Nie wszystkie klienci poczty e-mail wyświetlają pełny temat wiadomości e-mail. To, że ty używasz Outlooka nie oznacza, że wszyscy twoi odbiorcy tak robią. Jeżeli będziesz tworzyć tematy liczące poniżej 51 znaków będziesz miał pewność, że wszyscy będą w stanie przeczytać twój temat w całości, niezależnie od klienta pocztowego, którego będą używać. Chcąc prowadzić kompleksowy e-mail marketing musisz zadbać o wszystkich odbiorców.