Jak jednak umożliwić klientowi testowanie produktu, jeśli firma sprzedaje oprogramowanie? Większość osób kojarzy na pewno narzędzia demonstracyjne o ograniczonej funkcjonalności, a także opcję limitowaną czasowo w wersji trial. Jakie są alternatywy dla tych rozwiązań?
Duże firmy technologiczne coraz częściej odchodzą od standardowego trybu, który ograniczał testowanie produktu do ustalonego z góry czasu, zazwyczaj było to 30 dni. Głównym minusem tego rozwiązania jest fakt, że potencjalny kupujący nie zawsze zdąży się zaznajomić ze wszystkimi funkcjami. Na pełne zrozumienie rozbudowanych narzędzi potrzeba często kilkudziesięciu godzin, dlatego doskonałą alternatywą dla wersji trial może być model freemium. Zakłada on, że korzystanie z podstawowej części programu nie jest w żaden sposób ograniczone czasowo. Użytkownik dowolnie długo testuje wybrany produkt, nie płacąc za to zupełnie nic. Jeśli tylko zdecyduje, że narzędzie spełnia jego oczekiwania, to w każdym momencie może zakupić pełną wersję, oferującą rozszerzone funkcjonalności.
Jakie zalety ma model freemium?
Omawiany sposób dystrybucji oprogramowania ma ogromną przewagę pod względem kontaktu z użytkownikiem. W przypadku narzędzi typu trial po upłynięciu 30 dni testowanie produktu zostaje zablokowane, więc klient odinstalowuje pakiet ze swojego urządzenia. Tym samym utracona zostaje możliwość dalszego oddziaływania na potencjalnego kupującego. Model freemium pozwala korzystać z programu bez ograniczeń czasowych, dzięki czemu do użytkownika ciągle docierają materiały promocyjne. Nie każde narzędzie da się zaprojektować w takiej konfiguracji, ale jeśli tylko SAAS oferuje taką możliwość, to warto z niej skorzystać. Testowanie produktu staje się dla klientów o wiele przyjemniejsze, a dział zajmujący się promocją uzyskuje ogromne pole manewru. Poza informacjami o dostępnych aktualizacjach można przecież przekazać użytkownikowi również propozycję skorzystania z innych programów.
Prawidłowo prowadzony marketing w B2B sprawi więc, że osoba testująca dane narzędzie nabierze ochoty na wypróbowanie pełnej wersji, a także dowie się o innych oferowanych przez firmę produktach. Dodatkowo wzrośnie u niej zaufanie do marki, przez co chętniej poleci ją współpracownikom. Nawet jeśli 80% użytkowników wybierze model freemium, to pozostałe 20% korzystające z płatnej opcji nadal jest w stanie zapewnić wystarczające przepływy finansowe. Prowadzony w międzyczasie marketing w B2B stale będzie budował przywiązanie do produktu wśród ludzi korzystających z darmowej wersji. Długofalowo jest to więc o wiele bardziej dochodowe, niż tracenie kontaktu z potencjalnymi kupującymi w przypadku ograniczonej czasowo wersji trial.