Biznesplan to jedno z narzędzi, które opisuje podstawowe aspekty działalności danego biznesu. Taki plan pozwoli Ci zobrazować cele, do których zmierza Twoja firma oraz opisze środki niezbędne do osiągnięcia tych celów. Niezależnie od tego, czy Twój biznes już działa, czy dopiero jest w fazie koncepcyjnej, warto poświęcić trochę czasu na spisanie takiego dokumentu.
Dobry biznesplan spełnia dwie podstawowe funkcje. Po pierwsze pozwala Ci spisać wszystkie założenia dotyczące Twojej działalności, dzięki czemu łatwiej będzie Ci dostrzec jej mocne i słabe strony, a także wyłapać zbyt optymistyczne założenia. Po drugie taki dokument jest bardzo przydatny (a czasem wręcz niezbędny), by starać się o dofinansowanie ze środków publicznych oraz podczas rozmów z prywatnymi inwestorami.
Jak powinien wyglądać dobry biznesplan?
Jak to zazwyczaj bywa, nie ma jednego uniwersalnego wzoru, którego musisz się trzymać. Ma to swoje plusy; możesz dostosować taki dokument do swoich indywidualnych potrzeb, a także charakterystycznych cech Twojego przedsiębiorstwa. Dość łatwo jednak wskazać kilka tematów, które muszą pojawić się w takim dokumencie.
Przedstaw swoją firmę
Opisz, czym zajmuje się Twój biznes, jakie są jego podstawowe cele i charakterystyka. Pamiętaj, by używać prostego języka i unikać żargonu. Opisz swoją działalność w przystępny sposób, tak, by do zrozumienia jej istoty nie była niezbędna specjalistyczna wiedza. Jeżeli będziesz prezentować swój biznesplan „na zewnątrz”, możesz pokusić się o dodanie spisu treści, który ułatwi nawigację po tym dokumencie.
Zaprezentuj, jak Twój pomysł działa w praktyce
Przedstaw, jaka jest propozycja wartości Twojej firmy: jakie produkty lub usługi oferuje i ilu potencjalnych klientów może obsłużyć jednocześnie. Pokaż mocne i słabe strony (tak, słabe też) swojej działalności — świadomość swoich braków to pierwszy krok do ich wyeliminowania.
Pomocnym narzędziem w tym kontekście będzie analiza SWOT, o której więcej przeczytasz tutaj. Jeżeli to możliwe, załącz analizę rynku, na którym działasz. Dzięki takiej analizie możesz pokazać, kim jest Twoja konkurencja, a przy okazji przedstawić, co wyróżni Cię na jej tle.
Przedstaw plan rozwoju
Oprócz tego co już robisz, warto pokazać, co planujesz. Przemyślany plan rozwoju to ważny aspekt biznesplanu. Za jego pomoc wysyłasz odbiorcy sygnał, że wiesz, w którą stronę chcesz pokierować swoim biznesem i z pomocą jakich środków osiągniesz swój cel.
Pisz zwięźle i zrozumiale, odwołuj się do liczb
Pamiętaj, że biznesplan to dokument, który ma zwięźle i rzeczowo opisywać dany biznes. Kwieciste opisy może i ładnie wyglądają, ale niosą ze sobą niewiele wartości merytorycznej. Dlatego też, jeżeli tylko możesz, odwołuj się do liczb. To za ich pomocą najskuteczniej i najsensowniej przekażesz, o co Ci chodzi i dlaczego Twoje przedsięwzięcie, mówiąc kolokwialnie, „spina się”.
Powyższa lista to kilka podstawowych, choć niezbędnych, aspektów, które powinien zawierać dobry biznesplan. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tworzenia tego dokumentu oraz jego zawartości, polecamy odwiedzić blog platformy crowdfundingowej Emiteo, która obszernie opisała to zagadnienie, m.in. w artykule: Jak napisać dobry biznesplan?