Kiedy prowadzić badania marketingowe?
Przedsiębiorstwa decydują się na prowadzenie badań marketingowych w różnych momentach działalności. Można stwierdzić, że najlepiej tego typu analizy jest prowadzić w następujących sytuacjach:
- określenie grupy docelowej dla całej marki lub nowej linii produktów – warto sprawdzić najważniejsze dane demograficzne lub psychologiczne grupy docelowej,
- wprowadzenie zupełnych nowości na rynek i sprawdzenie, czy jest na nie popyt,
- analiza satysfakcji konsumentów,
- tworzenie nowej strategii marketingowej firmy,
- przetestowanie alternatywnych koncepcji, sprawdzenie, w jaki sposób zareagują klienci,
- budowa wartości danego produktu lub usługi,
- monitorowanie sytuacji rynkowej, sprawdzenie nastrojów konsumenckich,
- analiza postaw i zachowań pracowników w miejscu zatrudnienia, na podstawie opinii klientów.
Badania marketingowe mają naprawdę wiele zalet. Podstawowym atutem jest oczywiście zdobycie wiedzy na temat zachowań, postaw i opinii konsumentów. Dodatkowo firmy, które prowadzą tego typu analizy, mogą być bardziej efektywne i konkurencyjne w danej branży. Sporą zaletą jest także uzyskanie czasu na podjęcie nowych działań i rozpoczęcie konkretnych, strategicznych kampanii reklamowych. Przed rozpoczęciem badań marketingowych warto sprawdzić serwis Ankieteo, aby skorzystać z pomocy profesjonalistów.
W jaki sposób przeprowadzić badania marketingowe?
Pierwszym krokiem jest ustalenie celu badań. Oczywiście cel ten zależy od sytuacji firmy, jej możliwości finansowych oraz dalszych chęci rozwoju. Po wyznaczeniu konkretnego celu należy utworzyć ankietę. Można do tego wykorzystać różne serwisy i platformy, w których znajdują się wzory ankiet i metody badania. Warto zaznaczyć, że pytania w kwestionariuszu powinny być jak najbardziej dokładne, specyficzne i merytoryczne. Ważne jest, aby klienci wiedzieli, o co chodzi i w jaki sposób udzielić odpowiedzi. Można zdecydować się zarówno na pytania otwarte, jak i zamknięte. Ważne jest również, aby ankieta nie była zbyt długa, ponieważ może to powodować zniechęcenie ze strony konsumentów.
Kolejnym krokiem jest przesłanie ankiet do klientów i oczekiwanie na wyniki. Po zebraniu danych należy przejść do analiz statystycznych. Kluczowe znaczenie ma odpowiednie przeanalizowanie i sprawdzenie wyników, a także wysunięcie merytorycznych i praktycznych wniosków. Na tej podstawie możliwe jest wdrożenie konkretnych działań w firmie, zmiana strategii komunikacyjnej lub marketingowej, a także odświeżenie wizerunku firmy lub dodanie nowych produktów do jej oferty.