Po co w ogóle się tym zajmować? Regularne robienie zapisków swoich dochodów i wydatków (najlepiej zapisywać je na bieżąco, a raz na miesiąc robić zestawienie wszystkich dochodów i wydatków z tego danego miesiąca), daje Ci bardzo cenne informacje. Dzięki nim, wiesz jak zarabiasz i na co wydajesz swoje pieniądze. Możesz zauważyć, że na pewną kategorię rzeczy wydajesz od jakiegoś czasu więcej, niż zazwyczaj. Możesz dostrzec trendy w swoich wydatkach. Słowem: zachowujesz kontrolę nad sposobem dysponowania swoimi pieniędzmi.
O ile, z zapisywaniem swoich dochodów nie powinno być większego problemu, to z robieniem zestawień dla swoich wydatków, taki problem już może się pojawić. Dlatego też, proponuję wszystkie swoje wydatki zapisywać wedle następującego schematu:
1.DATKI – wszystkie wydatki związane z dobroczynnością.
2.OSZCZĘDNOŚCI – wszystko co uda Ci się zaoszczędzić w danym miesiącu.
3.PODATKI.
4.RACHUNKI.
5.ŻYCIE – w tej kategorii znajduje się: żywność, odzież, wydatki na dom i tym podobne, zwykłe koszta życia.
6.TRANSPORT.
7.ROZRYWKA.
8.UBEZPIECZENIA.
9.INNE – spłata długów zalicza się do tej kategorii.
10.WYDATKI NA DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ – chodzi tutaj o szeroko pojętą działalność gospodarczą. Wydatek na edukację, także można do niej zaliczyć.
Na podstawie: Allen G. Robert, Jak pomnożyć źródła swoich dochodów? Wolters Kluwer Polska, Kraków 2007.
---
W jaki sposób, wprowadzając jedynie kilka drobnych zmian, możesz zacząć oszczędzać naprawdę dużą sumę pieniędzy?
http://www.jak-oszczedzac.info/ - Tylko sprawdzone w praktyce sposoby oszczędzania