Kształt i rozmiar
Śruby występują w wielu różnych kształtach i rozmiarach. Te rozmiary określane są jako skok i średnica. Najpierw podana jest średnica. Jest dwa razy większa niż odległość od środka piasty do końcówki dowolnej łopatki. Mniejsze średnice pasują do mniejszych silników lub szybkich łodzi o wysokich osiągach. Skok to teoretyczna odległość do przodu, wyrażona w calach, pokonywana przez śrubę w trakcie jednego obrotu.
Pierwsza i najważniejsza decyzja przy doborze śruby polega na odpowiednim dopasowaniu skoku do zalecanej przepustnicy otwartej. Ważne jest osiąganie minimalnej prędkości obrotowej silnika przypisanej do danego modelu silnika, przy całkowicie otwartej przepustnicy. Im większy skok, tym większe trudności może mieć silnik w zwiększeniu prędkości obrotowej.
Obroty
Nadmierne lub zbyt niskie obroty można skorygować, wybierając śrubę o innej wysokości. Obroty silnika są odwrotnie proporcjonalne do wysokości śruby. Większy skok zmniejszy obroty silnika, a mniejszy skok zwiększy obroty.
Materiał
Aluminium jest najpopularniejszym i najtańszym materiałem. Sprawdzi się w przypadku większości silników. Najczęściej oferuje dobrą wydajność. Aluminium jest też 2 razy lżejsze niż stal nierdzewna. Jeśli aluminiowe śruby się uszkodzą, można je łatwo naprawić. Chociaż aluminium to świetny wybór, może się wyginać przy ekstremalnie wysokich obrotach. Łopatki są zwykle grubsze niż ze stali nierdzewnej, dlatego powodują większy opór. Nie możemy pływać tam, gdzie dno jest piaszczyste.
Stal nierdzewna zapewnia większą wydajność niż aluminium. Ma bowiem sztywniejsze i cieńsze łopatki. Wyróżnia się też bardziej zaawansowaną konstrukcją. Sprawdzi się idealnie, jeśli chcemy płynąć z prędkością 50 mil na godzinę. Kosztuje więcej, ale jest bardziej wytrzymała. Są zaprojektowane z myślą o najwyższej wydajności. Wyróżniają się najwyższą trwałością na rynku. Śruby ze stali nierdzewnej mają cieńsze łopatki, które zmniejszają zanurzenie i nie wyginają się nawet wtedy, gdy osiągamy dużą prędkość. Można ich używać w trudnych warunkach i przy piaszczystym i płytkim dnie. Niestety są drogie i trudniej je naprawić, jeśli się uszkodzą. Ważą dwa razy więcej niż aluminiowe, dlatego potrzebujemy mocniejszego silnika.
Ostateczna decyzja zależy od naszych preferencji. Jeśli nie zależy nam na mocy, możemy wybrać aluminiowe śruby. Jeżeli wydajność jest dla nas priorytetem, wybierzmy śruby ze stali nierdzewnej. Zwróćmy też uwagę na trwałość, ceny i najczęstsze warunki do żeglowania.
Doskonałej jakości śruby nierdzewne możemy kupić w sklepie Inoxa.pl. Jego oferta jest niezwykle zróżnicowana. Wybierając śrubę, zwróćmy również uwagę na liczbę łopatek. Konstrukcje z trzema łopatkami zapewniają wszechstronną wydajność z przewagą prędkości maksymalnej. Konstrukcje z czterema łopatkami sprawdzą się w przypadku zaawansowanych technologicznie łodzi, słabo obciążonych lub używanych w sportach wodnych, gdzie prędkość maksymalna nie jest najważniejsza.