Czym są samochody hybrydowe?
Pojazd z napędem hybrydowym to taki, w którym funkcjonuje silnik spalinowy z jednoczesnym zastosowanie silnika elektrycznego. Dzieli się je na:
- mikro hybrydy - silnik elektryczny pełni funkcję alternatora lub rozrusznika, napędza wał korbowy podczas uruchomienia silnika a podczas jazdy dodatkowo odzyskuje energię wytwarzaną podczas hamowania zmieniając ją w prąd do ładowania akumulatora;
- łagodne hybrydy - silnik elektryczny nie napędza samochodu a pełni rolę generatora służącego do odzyskiwania energii podczas hamowania, oraz wspomaga silnik spalinowy podczas rozpędzania auta;
- pełne hybrydy - Silnik elektryczny zarówno napędza samochód jak również wspomaga odzyskiwanie energii podczas hamowania;
- hybrydy szeregowe - silnik spalinowy wytwarza prąd, który kierowany jest do silnika elektrycznego odpowiedzialnego za napędzanie kół.
Kogo stać na zakup takiego samochodu?
Wbrew pozorom, aby kupić pojazd z napędem hybrydowym nie trzeba być milionerem. Posiadając nieco ponad 20 000 zł, można kupić najbardziej popularną, hybrydę na rynku - Toyotę Prius z wyprodukowaną w 2009 roku. Za samochód z klasycznym napędem, w podobnej wersji wyposażenia przyjdzie nam zapłacić bardzo zbliżoną cenę. Sprawia to, że inwestycja w samochód w obu przypadkach plasuje się na wręcz jednakowym poziomie.
Jakie są koszty utrzymanie i eksploatacji samochodów hybrydowych?
Większości polskich kierowców zależy na tym, aby wybrany przez nich pojazd był nie tylko komfortowy, ale co najważniejsze ekonomiczny. Jakiego spalania możemy się spodziewać, po hybrydzie z silnikiem spalinowym o pojemności 1500 cm3?
Wprawny kierowca potrafiący dobrze wykorzystać specyfikę napędu hybrydowego zwykle mieści się w 6 litrach na 100 km, co wypada lepiej niż w przypadku samochodu z klasycznym napędem o podobnej pojemności silnika. Dużo gorzej sprawa wygląda podczas podróży autostradą, wtedy spalanie drastycznie wzrasta i waha się pomiędzy 9 a 11 litrami na 100 km, co sprawia, że jest to rozwiązanie o wiele mniej korzystne niż e przypadku pojazdu napędzanego paliwem konwencjonalnym.
W opinii wielu osób, siłą pojazdu hybrydowego jest zdecydowanie bezobsługowy silnik. Dzięki prostocie wykonania jest bezawaryjny. Sprawa komplikuje się kiedy w grę wchodzi zespół baterii i elementy elektryczne. Specjaliści wskazują, ze awarię zdarzają się głownie podczas długiego postoju samochodu na parkingu czy garażu. Kiedy samochód będzie nieużywany a poziom jego baterii spadnie do mniej niż 30%, ponowne naładowanie będzie wręcz niemożliwe. Konieczność wymiany całego podzespołu to koszt od 9 000 zł do 40 000 zł w zależności od producenta i modelu samochodu.