Co jakiś czas musimy sprzedać nasz samochód by zwolnił miejsce dla kolejnego nabytku. Związane to jest z pewnymi formalnościami, którymi należy się zająć. Niezbędna będzie wizyta w wydziale komunikacji oraz kontakt z ubezpieczycielem. Niektórzy pójdą też do Urzędu Skarbowego.

Data dodania: 2017-06-05

Wyświetleń: 794

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

FELIETON

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Emocje związane z zakupem pojazdu nie powinny nam przesłonić kilku ważnych spraw, których należy dopilnować. Jeśli już zdecydowałeś się na zakup konkretnego egzemplarza od osoby prywatnej, pamiętaj, aby pobrać sobie umowę sprzedaży samochodu PDF, a następnie ją wydrukować. Możesz też skorzystać z generatora umowy sprzedaży PDF, dzięki czemu będziesz miał częściowy wpływ na zapisy w umowie. Jeśli sprzedający zapewnia nas o bezwypadkowej historii pojazdu oraz o autentyczności przebiegu to warto umieścić w umowie odpowiednie zapisy.

Jeśli kupujesz samochód od firmy, umowa nie będzie potrzebna. Zakupu dokonasz najprawdopodobniej na podstawie faktury VAT. Korzyścią dla Ciebie będzie to, że nie płacisz wtedy podatku od czynności cywilnoprawnych.

Po zakupie czeka Cię wizyta w wydziale komunikacji celem przerejestrowania pojazdu. Należy również pamiętać o zgłoszeniu zakupu pojazdu ubezpieczycielowi. Zbywca ma obowiązek przekazać Ci polisę OC samochodu. Jeśli samochód kupiłeś od osoby prywatnej na podstawie umowy sprzedaży musisz, w ciągu 2 tygodni, udać się do Urzędu Skarbowego celem uiszczenia podatku 2% od kwoty podanej na umowie.

Sprzedający powinien wyrejestrować pojazd w wydziale komunikacji oraz zgłosić ubezpieczycielowi fakt zbycia pojazdu.

Niezależnie czy kupujesz od osoby prywatnej czy od firmy (komisu) przysługują Ci prawa z tytułu rękojmi w sytuacji gdyby pojazd okazał się wadliwy. Oczywiście pod warunkiem, że nie wiedziałeś o wadzie, która istniała w pojeździe w czasie zakupu, a wada nie jest wynikiem zwykłej, normalnej eksploatacji pojazdu. Nie wykluczone, że aby dochodzić swoich praw potrzebna będzie pomoc prawnika. Warto gromadzić faktury dokumentujące wydatki na diagnostykę i utrzymanie pojazdu oraz wydatki związane z pomocą prawną.

Licencja: Creative Commons
1 Ocena