Czy wiecie że w USA codziennie powstaje od 3-6 nowych tematycznych serwisów społecznościowych? To właśnie one pomagają wypełniać nisze w Sieci, skupiając na swoich stronach np. fanów tego samego serialu, klientów tej samej firmy, miłośników określonej rasy psów czy mieszkańców jednego miasta, albo studentów z jednej uczelni.

Data dodania: 2008-08-29

Wyświetleń: 9733

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Tematyczne serwisy społecznościowe są tworzone najczęściej z czystej chęci kontaktu jednej przedsiębiorczej osoby z innymi ludźmi podzielającymi te same poglądy, zainteresowania itd. a powstają zwykle na dwa sposoby:

1) Poprzez samodzielne wykonanie nowego serwisu - sposób polecany osobom dysponującym czasem i jakimś kapitałem, lub będących po prostu zdolnymi programistami.
2) Poprzez stworzenie serwisu w ramach kreatora serwisów społecznościowych – sposób dla tych którzy nie posiadają ani kapitału, ani umiejętności programistycznych, a chcą po prostu skupić się na tworzeniu społeczności on-line bez przejmowania się technicznymi aspektami projektu.

Zabierając się do tworzenia naszego serwisu zaczynamy przede wszystkim od zadania sobie kilku istotnych pytań :
Dla kogo robię mój serwis?
Czemu właśnie dla takiej grupy?
Jakie elementy wejdą w skład mojego serwisu społecznościowego?
Jak będę promować moje dzieło?

Tworząc nazwę serwisu kierować musimy się przede wszystkim dostępnością danej domeny , jeżeli np. chcemy tworzyć społeczność dla mieszkańców miasta Warszawa, musimy sprawdzić dostępność domen warszawa.pl, com.pl, com itp. czy domen o podobnym znaczeniu jak wawa, wawka itd. W przypadku akurat tego miasta można założyć że domena już dawno została zajęta, dlatego dużo łatwiej mają osoby które zakładają serwis w kreatorach serwisów społecznościowych, bowiem tam łatwiej o wolną i adekwatną nazwę dla naszego projektu, a to dlatego że wszystkie serwisy są tworzone na subdomenach typu warszawa.nazwadomenykreatora.pl.

Drugą ważną rzeczą są elementy z jakich składać się będzie nasz serwis.

Z doświadczeń obecnych na rynku przedsięwzięć społecznościowych widać że ogromna większość z nich jest wykorzystywana przez użytkowników tylko do kilku podstawowych czynności :
• Prezentacji własnego profilu i informacji o sobie samym
• Poznawaniu nowych ludzi
• Pozostawaniu w kontakcie z już znanymi sobie osobami
• Umieszczanie fotek związanych z nami, naszym życiem, zainteresowaniami itp.
• Wymiana opinii na forach dyskusyjnych
• Wymiana linków do ciekawych materiałów znalezionych w Internecie

Wszelkie inne czynności , nawet tak zdawałoby się charakterystyczne dla użytkowników serwisów Web 2.0 jak blogi, zamieszczanie plików video czy plików muzycznych stanowią w ogólnym ujęciu tylko niedużą część aktywności osób korzystających z serwisów społecznościowych.
Kiedy więc wybierzesz już sposób w jaki chciałbyś tworzyć swój serwis, zdecydujesz do której grupy będzie skierowany , wymyślisz nazwę i dobierzesz części składowe nowego przedsięwzięcia nadejdzie czas na skupienie w nim jak największej liczby użytkowników, którzy wraz z Tobą stworzą nową wirtualną społeczność.
Zapewne najłatwiej byłoby zainwestować duże kwoty w promocję , zrobić kampanię w wyszukiwarkach, a także na wybranych portalach, ale zakładamy że nikt z nas nie chce wydawać ( a przynajmniej nie od razu) dużych sum na reklamę.

Jak więc zgromadzić pierwszych użytkowników?

Po pierwsze – zacząć od własnych znajomych, osób które masz w swoich kontaktach na innych serwisach społecznościowych, wielu z nas korzysta przecież z nasza-klasa.pl, grono.net czy innych podobnych miejsc.
Po drugie – poprosić naszych znajomych jak tylko przyjmą nasze zaproszenie, aby zaprosili także i swoich znajomych
Po trzecie – umieszczać krótkie komunikaty autopromocyjne w opisach na komunikatorach jak Gadu Gadu czy Skype
Po czwarte – dodawać posty na forach dyskusyjnych związanych tematycznie z grupą dla jakiej tworzysz swój tematyczny serwis społecznościowy
Po piąte – pozostawać w kontakcie z tymi którzy dołączą na początek do Twojej społeczności, od ich zaufania, zaangażowania i zapału, zależy to czy wieść o Twoim przedsięwzięciu rozejdzie się po Sieci, czy też wysiłki podjęte przez Ciebie po paru miesiącach pójdą na marne ( oby nie!).

Być może ktoś z was zada sobie pytanie: Dobrze, ale po co zakładać jakiś tematyczny serwis społecznościowy skoro osoby o różnych zainteresowaniach mogą spotykać się w grupach tematycznych na forach dyskusyjnych w dużych, ogólnych serwisach Web 2.0 jak choćby wspomniane wcześniej grono.net?
Otóż liczy się specjalizacja, skupienie na określonym zagadnieniu czy grupie społecznej, to właśnie dzięki temu portal finansowy Money.pl gromadzi co miesiąc ponad milion unikalnych użytkowników mimo istnienia obszernych działów biznesowych w Onecie, czy Interii. Także dzięki temu powstawały serwisy dla webmasterów typu Friko.pl czy Prv.pl mimo istnienia podobnych narzędzi w Republice w Onecie. Przykładów można by mnożyć, ale jedno jest pewne: jeśli podejdziesz do tworzenia swojego serwisu społecznościowego z pasją, w niedługim czasie powstanie unikalne grono osób skupione wokół jednego lidera-założyciela – CIEBIE.
A więc pomyśl jaką społeczność chciałbyś/chciałabyś stworzyć i zrób to!
Licencja: Creative Commons
0 Ocena