Procesy zachodzące w naturze i w żywych organizmach odpowiadają fazą przemian jin- jang, porom roku, rytmom dnia, rozwojowym i fizjologicznym cyklom rozkwitania i więdnięcia, światła i ciemności, początku i końca rozszerzenia i kurczenia.
JIn -Jang określa również procesy zachodzące w organizmie człowieka Nasze życie przebiega zgodnie ze stałym cyklem : zapłodnienie, narodziny wzrastanie ,starzenie się śmierć .Młodość jang
jest jak zając- pochopna, kapryśna niekonsekwentna, niefrasobliwa. W dojrzałym wieku(jin) bardziej przypominającym żółwia-stajemy się powolni, rozważni, zwarci, wytrwali .Kiedy wypełniamy powietrzem klatkę piersiową- jesteśmy w fazie jang oddychania; kiedy robimy wydech i opróżniamy płuca-przechodzimy do kurczącej fazy jin. Wciąż napełniamy i opróżniamy nasze żołądki, płuca ,serca i umysły .Jesteśmy aktywni jang, lub leżymy i odpoczywamy (jin).
Pożywienie (jin) dzięki aktywności (jang) przemienia się substancje (tkankę) i energię (ciepło i aktywność metaboliczną ). Sperma (jang) łączy się z komórką jajową (in) dając nowe życie.
Sperma czerpie swoją aktywność siłę z pierwiastka męskiego (jang) ,natomiast komórka jajowa czerpie swoją moc przyjmowania i odżywiania z pierwiastka żeńskiego (jin). Wewnętrzne narządy ciała ukryte i ochronione przed wpływami zewnętrznymi, są odpowiednikami jin, natomiast skóra i mięśnie jang. Dolna część ciała kontaktująca się i zakorzeniona w ziemi to jin; swobodnie poruszająca się górna część ciała jang. Krzyżując ramiona i nogi chronimy piersi i brzuch ;plecy pozostają odkryte. Przód naszego ciała jest bardziej jin, a tył bardziej jang.
Układ odpornościowy jest ja na froncie, pierwszą linią obrony.. Osłabione jang powoduje, ze organizm nie jest w stanie odpierać ataków i siły wroga przedostają się przez linię frontu. Niedostatecznie mocne jin nie nadąża wystarczająco zaopatrywać walczących i uzupełniać ich utraconą energię ,jin niczym ford dostarcza energii, która wspiera w polu aktywności jang.
Bez tej substancji, aktywność słabnie, bez aktywności nie chroniona substancja narażona jest na niebezpieczeństwa.. Oba te czynniki wzajemnie podtrzymują się tworząc współzależny i niepodzielny układ. Zewnętrzne odkryte części ciała ( skóra, włosy, nerwy ,podskórne naczynia krwionośne) mają naturę jang. Organy wewnętrzne (trzewia ,kości, mózg, rdzeń kręgowy)
decydujące o istnieniu człowieka-naturę jin. Narządy wewnętrzne mogą być podzielone na "wydrążone " (jang), odpowiadające za trawienie i wydalanie (katabolizm), oraz pełne (jin)
odpowiadające za przyswajanie i magazynowanie (anabolizm) Narządy (pełne) można przyrównać do skały, która wchłania ciepło słoneczne i magazynuje niezbędną do życia energię. Narządy "wydrążone" można porównać do kół młynarskich, które ruch wody przetwarzają na energię, a nagrzana skała nie może jej sama spożytkować.
Narządy "pełne" i "wydrążone" tworzą Obieg Narządów.
Jednakże jin i jang są określeniami względnymi. Serce jest narządem pełnym czyli jin, ale jego rytmiczne skurcze, które wtłaczają krew do naczyń krwionośnych , są jang. W ten sposób rozumiemy jang i jin.