1. Przez słuchawki nie pogadasz
Używanie telefonu podczas jazdy jest zabronione. Polscy kierowcy powinni jednak zwrócić uwagę, że od czerwca 2015 r. we Francji zakazano także używania zestawów słuchawkowych, ponieważ uznano, że one też mogą rozpraszać kierowcę. Za używanie słuchawek grozi kara 140 euro i 3 punktów karnych.
2. 0,2 promila dla kierowców z małym stażem
We Francji kierowcy ze stażem poniżej 3 lat nie mogą mieć więcej niż 0,2 promila w wydychanym powietrzu. Bardziej doświadczone osoby mogą mieć maksymalnie 0,5 promila.
3. Podczas podróży przyda się Assistance
Ubezpieczenie OC wykupione w Polsce jest ważne na terenie całej Unii Europejskiej. Pamiętaj jedynie, by w czasie jazdy mieć zawsze przy sobie dokumenty ubezpieczeniowe.
Wyjeżdżając autem za granicę, warto jednak pomyśleć nad wykupieniem ubezpieczenia assistance na czas wyjazdu. W końcu wyjazd chcesz spędzić na zabawie z innymi fanami piłki, a nie na martwieniu się o zepsute auto. Krótkoterminowe asistance oferuje np. Warta (15-dniowy wariant Podróżnik polisy Moto Assistance kosztuje 60 zł) czy Generali. Link4 natomiast umożliwia rozszerzenie polisy podróżnej o krótkoterminowe Auto Assistance.
Jaką ochronę zapewnia takie ubezpieczenie? Standardowe świadczenia to:
-
pomoc informacyjna i tłumacza,
-
pomoc serwisowa w razie awarii auta,
-
holowanie pojazdu do określonej odległości,
-
zaoferowanie samochodu zastępczego.
4. Pamiętaj o zabezpieczeniu antywłamaniowym
We Francji większość wymaganego wyposażenia auta jest taka sama jak w Polsce. Warto jednak pamiętać, że zabezpieczenie antywłamaniowe jest w tym kraju obowiązkowym elementem wyposażenia samochodu. W aucie trzeba mieć także trójkąt ostrzegawczy oraz komplet żarówek zapasowych.
W pojeździe powinna być także kamizelka odblaskowa dla każdego pasażera, a nie tylko dla kierowcy.
5. Młodzi kierowcy powinni uważać na prędkość
W terenie zabudowanym dopuszczalna prędkość, tak samo jak w Polsce, wynosi 50 km/h, natomiast poza terenem zabudowanym 90 km/h.
Na drodze ekspresowej kierowcy samochodów osobowych oraz z przyczepą mogą rozpędzić się do 110 km/h. Na autostradzie pojedziesz natomiast z maksymalną prędkością 130 km/h.
Jeśli jednak nawierzchnia jest mokra, na autostradzie nie można przekroczyć 110 km/h. Więcej niż 110 km/h nie powinien także jechać kierowca mający prawo jazdy mniej niż dwa lata (w terenie niezabudowanym na drogach innych niż ekspresowe i autostrady taka osoba nie może natomiast przekroczyć 80 km/h).
6. Opłata za przejazd mostem
Skoro jesteśmy już przy autostradach, zajmijmy się także kwestią płacenia za nie. We Francji wysokość opłaty zależy od długości przejechanego odcinka oraz kategorii pojazdu. Zapłacić możesz na bramkach albo automatycznie (potrzebujesz wtedy jednak specjalnego urządzenia zarejestrowanego u jednego z czterech francuskich operatorów).
Dodatkowo we Francji zapłacisz za przejazd niektórymi mostami, tunelami i wiaduktami.
7. Światła zalecane, ale nieobowiązkowe
Światła mijania musisz mieć włączone jedynie w nocy oraz w czasie złych warunkach atmosferycznych. Zaleca się jednak jazdę na włączonych światłach przez całą dobę.
8. Patrz na pieszych
W terenie zabudowanym piesi mają bezwzględne pierwszeństwo. Nie próbuj więc przejeżdżać przez pasy, kiedy właśnie ktoś dochodzi do przejścia.
9. Brak żółtego światła
Jazda we francuskich miastach może wyćwiczyć refleks, ponieważ w tym kraju światło czerwone zmienia się od razu na zielone, pomijając światło żółte.
10. Dziecko tylko w foteliku
Dzieci do 10 lat nie mogą jechać z przodu, jeżeli przednie siedzenie nie jest wyposażone w fotelik lub pasy dostosowane do jego wymiarów. To, jakie dokładnie zabezpieczenie jest wymagane, zależy we Francji nie od wzrostu dziecka, a od jego wagi.
11. Za szpital zapłacisz, nawet mając EKUZ
Na wypadek komplikacji zdrowotnych warto przypomnieć, że sama karta EKUZ nie wystarczy, aby zagwarantować Ci w pełni darmowe leczenie. We Francji pacjent pokrywa choćby we własnym zakresie ryczałtową opłatę za każdy dzień pobytu w szpitalu. Wynosi ona 18 euro. Płaci się także za przejazd karetką, a kasa chorych zwraca potem jedynie 65% kosztów takiego transportu.
Dlatego, aby zyskać rzeczywistą ochronę, opłaca się wykupić podstawową polisę podróżną. Aby nie przepłacić za nią, oferty poszczególnych ubezpieczycieli najlepiej porównać w kalkulatorze ubezpieczeń turystycznych.