Powierzchnia Bułgarii to 110 912 km kw. Mieszka tam 7 707 000 osób. Walutą jest lewa, gdzie 1 lewa = 100 stotinek. Obszar Bułgarii można podzielić na cztery rejony. Obszary północne zajmuje równina położona na wysokości około 100 metrów, która przy granicy z Rumunią stromo spada do doliny Dunaju. Pasmo Bałkan rozciąga się w poprzek terytorium tego państwa. Najwyższe wzniesienie to Botew (aż 2 376 metrów). Pomiędzy Bałkanami, a leżącymi przy zachodniej granicy wysokimi górami Rodopami, od Sofii do wybrzeża Morza Czarnego znajdują się nizyny i doliny rzeczne.
Z kolei rzeki Bułgarii należą do zlewisk Morza Czarnego i Morza Egejskiego. Największa rzeka to oczywiście Dunaj, któru liczy sobie 471 km długości. Kolejne duże rzeki Bułgarii to Marica z Tundżą i Ardą, Kamczija, Struma oraz Mesta. Rzeki służą tam przede wszystkim do nawadniania i wytwarzania energii elektrycznej. Jeżeli chodzi o jeziora to w Bułgarii jest ich niewiele. Z kolei lasy zajmują okokło 35,1% powierzchni kraju.
37% terytorium tego państwa zajmują grunty orne, natomiast 18% pastwiska. Do najżyźniejszych terenów należy Nizina Górnotracka z wysokiej klasy glebami aluwialnymi (powstałymi z osasów rzecznych), gdzie uprawia się przede wszystkim pszenicę, kukurydzę, bawełnę, tytoń oraz słoneczniki. Kazanłyk jest centrum hodowli róż, których płatki są podstawowym składnikiem oleju różanego używanego do produkcji perfum. 80% olejku różanego wytwarzanego na świecie pochodzi właśnie z Bułgarii.
Na południu Bułgarii, w dolinie Maricy, uprawia się tytoń na eksport. Kobiety ręcznie sortują liście tytoniu, z których następnie wyrabia się papierosy i tytoń do fajek. Klimat panujący w tym państwie sprzyja produkcji winogron z których wytwarza się eksportowane wino. Ogromne znaczenie ma uprawa drzew owocowych (tj. jabłoni, brzoskwiń, śliwek). Rośnie tam także znaczenie hodowli (przede wszystkim owiec, bydła i trzody chlewnej) i leśnictwa.
W Bułgarii rozwinął się przede wszystkim przemysł elektromaszynowy, bawełniany oraz chemiczny. Najważniejszym ośrodkiem przemysłu ciężkiego jest Pernik, natomiast fabryki Burgas produkują produkty metalowe oraz naftowe. W ostatnim czasie rozwija się również przemysł elektroniczny i turystyka. Elektrownie wodne produkują około 1/10 krajowej energii elektrycznej, 3/5 pochodzi z elektrowni cieplnych, natomiast pozostała część z elektrowni jądrowych, które zostały zbudowane wedle planów radzieckich.
Jeżeli chodzi o miasta Bułgarii w których obecnych jest przemysł to wyróżniamy:
- Plewen: przemysł maszynowy, produkcja wina,
- Pernik: hutnictwo żelaza,
- Sofia: przetwórstwo artykułów spożywczych, przemysł samochodowy, hutnictwo żelaza, przemysł włókienniczy, przemysł maszynowy, produkcja komputerów,
- Płowdid: uprawa tytoniu, przemysł włókienniczy,
- Burgas: przetwórstwo ropy naftowej, hutnictwo żelaza,
- Warna: przemysł stoczniony, przetwórstwo artykułów spożywczych,
- Shumen: produkcja wina.
Bułgaria intensywnie eksploatuje swoje bogate zloża węgla brunatnego 34 miliony ton rocznie) przede wszystkim z okolic Pernika i Starej Zagory. Inne złoża występujące w śladowej ilości. 40% energii pochodzi z elektrowni atomowych, pozostała część wytwarzana jest w elektrowniach wodnych i termicznych.
Bułgaria nie ma wystarczających ilości węgla, a jej hydroelektrownie nie zaspokajają wszystkich potrzeb energetycznych. 40% całej bułgarskiej energii elektrycznej wywodzi się współcześnie z wyżej wspomnianej elektrowni atomowej w Kozłozdoju. Ponieważ obiekt ten wybudowali Rosjanie, a znajduje się on w rejonie trzęsie ziemi, istnieje obawa, że może stanowić ogromne zagrożenie dla otoczenia. Od 1990 roku Unia Europejska pomaga poprawić tu warunki bezpieczeństwa. W Bułgarii odnajdziemy kilka dróg tranzytowych energii i bogactw naturalnych. Jedną z nich jest ropociąg Burgas – Aleksandropolis oraz Burgas – Wlora.
W Bułgarii znajduje się 36 908 km dróg. Linie kolejowe mają łącznie długość 4 586 km, z czego 2 050 km stanowią trakcje elektryczne. Burgas w Warna, czyli najważniejsze porty morskie, obsługują statki oceaniczne. Główym portem lotniczym jest Ruse nad Dunajem. Innymi istotnymi portami w Bułgarii są: Łom, Primorsko, Sozopol, Bałczik oraz Kawarna. Główną kompanią kolejową są Bułgarskie Koleje Państwowe obsługujące znaczną część połączeń krajowych. Poza tym proponują oni połączenia do krajów sąsiednich Bułgarii, czyli do Grecji, Rumunii, Serbii i Turcji.
Bułgaria posiada też nawet gęstą sieć dróg oraz autostrad. Łączna sieć to pzeszło 44 000 kilometrów, z czego 99% ma utwardzoną nawierzchnię. Sieć autostrad liczy 479 kilometrów i posiada pięć linii. Wśród nich jest:
- Autostrada A2 Czarnomorska – Warna – Burgas,
- Autostrada A1 – Sofia – Burgas,
- Autostrada A3 – Sofia – Jablanica oraz Warna – Szumen,
- Autostrada Struma – Sofia – Saloniki.
Jednostka monetarna Bułgarii to lew, który we współczesnej postaci zostal wyprodukowany w 1999 roku. W 1962-1989 roku był on najbardziej związanym z dolarem amerykańskim. Później jego wartość spadła do stopnia 1:2. Po upadku komunizmu najważniejszą walutą dominacyjną była marka niemiecka. Ze względu na wysoką inflację, w 1997 roku, stosunek między marką niemiecką a lewem wynosił około 1:1000. Depozyty w markach były wówczas istotnym składnikiem bułgarskiej gospodarki, a wpływ niemieckiej waluty był głównie istotny w takich sektorach gospodarki jak import czy eksport.
Jednakże Narodowy Bank Bułgarii w 1999 roku ustanowił nowy kurs waluty w stosunku do marki i wynosił on 1 lew = 1 marka. Kiedy Niemcy przyjęły euro Bułgaria zakończyła swoje pozwiązanie z marką niemiecką i dzięki temu w państwie tym zapanowała stabilność gospodarcza, która w późniejszych latach zagwarantowała mu ogromny przyrost Produktu Krajowego Brutto.