Stres w pracy to coraz częstsze zjawisko. Niewiele czasu na wykonanie zadań, stresujące warunki pracy, konflikty z innymi pracownikami, szefem... Tematem stresu zajęła się także Europejska Agencja Bezpieczeństwa Zdrowia i Pracy.

Data dodania: 2014-12-19

Wyświetleń: 2410

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Stres w pracy - problem BHP Europy

Celem Agencji jest, jak czytamy na jej stronie internetowej (https://osha.europa.eu/pl) dążenie do tego, "aby Europa stała się bezpiecznym, zdrowszym i bardziej wydajnym miejscem pracy". W latach 2014 - 2015 Europejska Agencja Bezpieczeństwa Zdrowia i Pracy prowadzi kampanię "Stres w pracy? Nie, dziękuję!". Kampania ma pomóc w wypracowaniu sposobów zarządzania stresem i zagrożeniami psychospołecznymi w miejscu pracy. Na stronie kampanii (https://www.healthy-workplaces.eu/pl/) można znaleźć definicje stresu i zagrożeń psychospołecznych, porady na temat tego, kto powinien w miejscu pracy zajmować się rozładowywaniem napięć, w jaki sposób zarządzać stresem itd.

Ciekawe są również dane statystyczne: stres związany z pracą to drugi najczęściej zgłaszany problem zdrowotny związany z pracą w Europie, około 50-60% utraconych dni roboczych może być związanych ze stresem w miejscu pracy, 40% pracowników uważa że problem stresu nie jest właściwie rozwiązywany w ich miejscu zatrudnienia, a 28% pracowników stwierdziło, że jest narażonych na zagrożenia psychospołeczne wywierające negatywny wpływ na ich dobrostan umysłowy.

Kampania "Stres w pracy? Nie, dziękuję!" przekonuje, że z problemem stresu w pracy można i należy walczyć. Dzięki zapobieganiu zagrożeniom psychospołecznym i zarządzaniu nimi, można zwiększyć zdrowotność, a zarazem produktywność pracowników. Konsekwencją opanowania zagrożeń wynikających ze stresu w pracy jest więc poprawa wyników przedsiębiorstwa.

Na stronie kampanii można znaleźć praktyczne narzędzia służące zarządzaniu stresem, opracowane przez EU-OSHA publikacje, internetowy przewodnik dotyczący zarządzania stresem, a także m. in. przewodnik po kampanii, zestaw narzędzi do prowadzenia kampanii BHP (mających pomóc w skutecznym planowaniu i przeprowadzaniu kampanii promocyjnych), a także materiały wideo.

Pozostaje mieć nadzieję, że kampania przyniesie zamierzone rezultaty i w Europie coraz rzadziej pracownikom towarzyszyć będzie stres. W końcu nie ma lepszego, bardziej efektywnego pracownika niż taki, który do pracy przychodzi z przyjemnością.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena