Wybrałeś już fotografa? jeżeli tak, to koniecznie spisz umowę która jest dość ważnym elementem przy uzgadnianiu współpracy z fotografem.

Data dodania: 2014-11-28

Wyświetleń: 1741

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Umowa o dzieło z fotografem

Sesje ślubne stanowią ważny element całego wydarzenia – ślubu oraz wesela. Nie można również zapominać o tym, że zazwyczaj znajdują one się na liście najdroższych ślubnych wydatków. Nie powinna zatem nikogo dziwić obawa młodej pary o to, czy zdjęcia które otrzymają, będą spełniały ich oczekiwania. A jeśli nie, jak wówczas rozstrzygnąć kwestie wynagrodzenia? Właśnie na takie okoliczności należy podpisywać umowy o dzieło.

Dlaczego umowa o dzieło jest ważna?

Umowa o dzieło w każdym calu precyzuje wszystkie warunki współpracy fotograf klient. Umowa powinna być zawierana niezależnie od tego, czy fotograf wystawi klientowi fakturę VAT, czy też rachunek. W przypadku spraw spornych, których nie można rozwiązać na drodze ustnego porozumienia, umowa będzie podstawą do ewentualnego rozstrzygnięcia sporu przez sąd. W tym przypadku należy pamiętać o tym, aby umowa o dzieło z fotografem zawierała wszelkie istotne informacje.

Co powinna zawierać umowa o dzieło?

Podstawowymi informacjami do umieszczenia w umowie o dzieło są dane personalne i adresowe zleceniobiorcy i zleceniodawcy. Następnie, należy dokładnie określić zakres prac, których wykonania podejmuje się fotograf. Szczegółowe opisanie godziny rozpoczęcia robienia zdjęć i godziny zakończenia, wraz z miejscami, w których będą one wykonywane. Kościół, sala ślubna, a także sesja plenerowa jeśli występuje. To wszystko winno zostać opisane w umowie z maksymalną precyzją.

Następna istotna zdjęć to zakres wykonywanych zdjęć. Jeżeli zdecydowaliście się na konkretną liczbę odbitek, format, rodzaj papieru, oraz ewentualne dodatki (album, książka, płyta CD, strona internetowa), to te informacje także powinny zostać wprowadzone do umowy. Być może dla niektórych osób będzie wydawało się to nadmierną drobiazgowością, ale tak naprawdę przygotowanie takiej umowy nie kosztuje nic poza kilkunastoma minutami pracy przy komputerze, a może zaoszczędzić wielu problemów.

Kwestia rozliczenia

Jedną z ważniejszych kwestii każdej umowy jest określenie sposobu wypłaty wynagrodzenia. Różni fotografowie ślubni mogą mieć różne preferencje w tym temacie. Zazwyczaj preferowane jest przyjmowanie zaliczki przed przystąpieniem do zdjęć. Reszta należności może zostać wypłacona albo w całości po zakończeniu fotografowania, lub po otrzymaniu gotowych odbitek. Tylko od was zależy jaką formę rozliczenia przyjmiecie w umowie. Ważne natomiast jest, aby zdefiniować sposób wypłaty pieniędzy. Czy będzie to gotówka, czy może przelew bankowy? Jeżeli przelew, w umowie należy umieścić numer rachunku bankowego, na które należy dokonać płatności.

Termin oddania odbitek

Rzecz najważniejsza dla klientów – termin oddania przez fotografa odbitek. Datę tę można określić jako dead line, którego nie wolno przekroczyć. A co jeśli z jakichś powodów zaistnieje opóźnienie? To również umowa powinna przewidywać i określać ewentualne konsekwencje, np. w postaci odsetek karnych lub udzielenia rabatu.

Warto jednak pamiętać, że wszystkie te zapisy są na „czarną godzinę” i w większości przypadków nie jest konieczne korzystanie z nich. Dobrze jednak jeśli są spisane na papierze.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena