Bagażniki czy uchwyty dachowe, bo stosuje się zamiennie obie nazwy, można mieć już za kilkadziesiąt złotych. Jednak jeżeli szuka się solidnego sprzętu, na zakupy warto przeznaczyć nieco wyższą sumę. To gwarancja dobrego zabezpieczenia sprzętu podczas przewozu oraz wysokiej trwałości samej konstrukcji, która będzie mogła posłużyć na wiele wypraw rowerowych.
Do każdego samochodu
Uchwyty mogą być zamontowane praktycznie do każdego samochodu. Są przy tym najłatwiejsze do zainstalowania na samochodach typu kombi, które mają fabryczne relingi dachowe. Wtedy trzeba zakupić tylko specjalne belki i sam bagażnik na rower. Gdy samochód nie ma relingów, w takim przypadku trzeba je dokupić – określane są one jako systemy bazowe. W sprzedaży są dostępne zarówno zestawy uniwersalne, które można dopasować do każdego pojazdu, jak i dostosowane do określonych modeli.
Bezpieczeństwo rowerów
Bagażniki dachowe są stosunkowo najbardziej bezpieczne w przewozie sprzętu rowerowego. Jako że rowery znajdują się na dachu, są one mniej podatne na efekty kolizji, jak na przykład dla modeli montowanych na klapie bagażnika. Trzeba jednak uważać na rowery podczas jazdy w lesie, ponieważ mogą zaczepiać się o nie gałęzie, także jazda przez tunele i pod wiaduktami powinna być ostrożniejsza, chociaż większość samochodów z rowerami mieści się pod nimi bez problemu.
Wygoda w dostępie do bagażnika
Dużym atutem bagażników dachowych jest także łatwy dostęp do bagażnika, co nie jest tak łatwe w przypadku uchwytów montowanych właśnie na tylnej klapie lub na haku holowniczym. Bagażnik można bez problemu otwierać i zamykać, co ma duże znaczenie zwłaszcza na dalszych wycieczkach.
Większy opór jazdy
Dużym minusem montażu bagażnika dachowego jest większy opór powietrza wraz ze sprzętem. To powoduje, że samochód jedzie wolniej, co odczuwane jest głównie na otwartych przestrzeniach, na przykład na autostradach. Rowery zainstalowane na dachu powodują również większą podatność samochodu na boczne podmuchy wiatru, dlatego zdecydowanie należy jechać bardziej ostrożnie. Na trasach nie narażonych na duże podmuchy powietrza taki bagażnik nie powinien sprawiać problemów.