2
głosów
- +

Qigong - kule zdrowia

Autor:

Aktualizacja: 03.06.2008


Kategoria: Zdrowie / Medycyna Niekonwencjonalna


Artykuł
  • 2 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 19344 razy czytane
  • 9 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Kule te, zwane z chińskiego Qigong – u nas mówimy na nie - kule zdrowia (ang. Health Balls) są odmianą akupresury...


Przechodząc obok sklepów ezoterycznych czy z artykułami pochodzenia wschodniego na pewno zauważyliście niewielkie, występujące w parach – kule. Mają ok. 3-6 cm średnicy i występują w 4-5 rozmiarach. Mogą być metalowe (te są w dotyku zimne), ceramiczne, drewniane, malowane w różne wzory (te należą do ciepłych). W niektórych kulach zastosowano dzwoneczki, które pod wpływem obracania wydają przyjemną dla ucha melodię. Kule te, zwane z chińskiego Qigong – u nas mówimy na nie - kule zdrowia (ang. Health Balls) są odmianą akupresury.

Wiemy z refleksologii – kliknij, dowiesz się więcej, że dłonie, tak samo jak stopy posiadają punkty/strefy odruchowe odpowiadające ich narządom wew. Rotacyjny ruch kul w dłoni oddziaływuje na te strefy stymulując poszczególne części ciała i zupełnie tak samo jak w akupresurze daje nam możliwość działania m.in. na:

* ogólne ukrwienie organizmu,
* koncentrację,
* system trawienia,
* oddychania,
* stan mięśni i stawów,

Bardzo dobre wyniki osiągnięto także u chorych po paraliżu – jako ćwiczenia. Znane są przypadki stosowania kul w terapii antynikotynowej, gdzie w ten sposób można „zająć” ręce redukując chęć sięgnięcia po papierosa.

Ćwiczenia Qigong może nawet zapobiegać artretyzmowi (zapaleniu stawów). Utrzymuje one uwagę w czujności, stąd może być dobrym środkiem zaradczym przeciw chorobie Alzheimera. Pomogły również uspokoić się i wyciszyć dzieciom z nadpobudliwością psychoruchową. Jest powszechnie wiadomo, że natarczywy stres oraz brak sprawnej, ergonomicznej świadomości wywołuje wiele poważnych problemów zdrowotnych.
Trochę z historii

Pierwsze zapisy pochodzą z czasów dynastii HAN (206 p.n.e - 230 n.e.). Źródła literackie mówią, że na początku używano owoców orzecha lub niewielkich równych kamieni do treningu rąk. Wspomina się tam o akrobatach i wojownikach, którzy już wtedy używali kul, aby wykazać się swoimi zdolnościami. Akrobaci wykazywali się zręcznością , wojownicy natomiast sztuką walki. Jednakże zapiski te nie mówiły o zastosowaniu zdrowotnym Qigong. Dopiero za czasów dynastii MING (1368 - 1644) zaczęto interesować się pozytywną, zdrowotną stroną ich używania. Od tego czasu używano kul pełnych, wyrabianych z marmuru, metalu jadeitu, złota i srebra.

Ćwiczenie to początkowo było nauczane przez mistrza sztuk walki właśnie z okresu dynastii Ming w Chinach. Jest ono popularne szczególnie w niektórych częściach Chin, zwłaszcza w Bao Ding (prowincja He Bei), gdzie powstało.

Działanie zdrowotne


Chińska medycyna naucza technik leczniczych takich jak masaż czy akupunktura zastosowana do szczególnie wrażliwych obszarów. Jednak, aby wspierać czyjeś ogólne dobre samopoczucie i zdrowie, nie jest konieczne posiadanie na ten temat wiedzy profesjonalnej; wszystko co potrzeba to przyjęcie jako podstawy pewnych prostych codziennych ćwiczeń. Np. ktoś może nabrać nawyku masowania uszu kiedykolwiek oczekuje na zielone światło w sygnalizacji ulicznej, czy też może spacerować boso po kamienistej ścieżce przez 15-30 minut dziennie. Ktoś inny może właśnie obracać kule Qigong, które mają wiele wspólnego z Chińską filozofią koncepcji YIN i YANG, opisującej dwie pierwotne i przeciwne, lecz uzupełniające się siły, występujące w całym wszechświecie, oraz energii wszechobecnej QI. W zdrowym organizmie występuje równowaga dwóch pierwiastków YIN -YANG. W chorym jest przewaga jednego z pierwiastków. Działając w/g zasady wzajemnego uzupełniania się wzmacniając YIN osłabiamy YANG i odwrotnie.

O to zasady regulowania kulami - sił YIN i YANG:

* szybkie kręcenie kulami wzmacnia -YANG,
* wolne kręcenie kulami wzmacnia - YIN.
* kierunek obrotu kulami w lewo to wzmocnienie - YANG
* kierunek obrotu wprawo to wzmocnienie – YIN,
* kręcąc krótko – kule pozostają zimne to YIN ,
* kręcąc długo – kule się rozgrzewają to YANG

W ten sposób można pobudzać – podnosić ciśnienie lub obniżyć czyli uspokajać , wyciszać siebie i organizm. Dążyć do równowagi.

Jak ćwiczyć
Aby posługiwać się "kulami zdrowia", należy trzymać dwie kulki, takich samych rozmiarów i wagi, w jednej ręce i używając palców równomiernie nimi obracać. Zależnie od indywidualnego przypadku, niektórzy będą odczuwać jako bardziej naturalne obroty w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, podczas gdy inni - obracanie kulek w kierunku przeciwnym.

Wygląda na to, że odnośnie obracania kulkami, mamy 2 typy dłoni, bardziej YIN lub bardziej YANG. Najpierw powinno się praktykować obracanie kulkami w kierunku, który jest dla nas bardziej naturalny, a następnie w kierunku przeciwnym ale dopiero wtedy, gdy nabędziemy zupełnej swobody w obracaniu w kierunku naturalnym.

Początkujący powinien praktykować tylko z jedną parą kulek, najmniejszego rozmiaru (im większe tym trudniej jest je utrzymać w dłoni), naprzemiennie - raz w jednej, raz w drugiej ręce. Wskazane jest obracanie na przemian - raz w jedną, a raz w drugą stronę, gdyż ćwiczenia takie dopełniają się (YIN - YANG). Przez to proste ćwiczenie palce stają się silne, a całe ciało doświadcza stałego przepływu uspokajającego masowania. Z biegiem czasu, (zdobywania umiejętności rotowania) można zastosować nie dwie a trzy kule w jednej ręce i ćwiczyć obiema rękami na raz.

Kulki zdrowia dostarczają idealnych ćwiczeń dla ludzi w każdym wieku, ponieważ są to ćwiczenia, które można wykonywać prawie wszędzie, o każdej porze, bez drogiego wyposażenia, bez specjalnej sprawności fizycznej. Dla nas masażystów to świetne ćwiczenie poprawiające między innymi siłę mięśni przedramion, ramion i dłoni oraz ich zręczność. Wykonywanie ćwiczeń kulkami zdrowia może odwrócić uciążliwe problemy, tak abyśmy na nowo stali się w swoim życiu efektywni i ekonomiczni.

źródła:

* www.otwartyumysl.republika.pl/t11.html
* notatka informacyjna, dołączona do opakowania z Qigong
* informacje własne

autor: Marcin Banasiński

Podobał Ci się artykuł?
2
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij