Prawidłowo przeprowadzona utylizacja sprzętu komputerowego musi uwzględniać dwa podstawowe aspekty: ochronę środowiska oraz danych osobowych.
W zgodzie z naturą i przepisami
Pierwszą kwestię regulują dwie ustawy: o odpadach oraz zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Powierzyć sprzęt utylizacji możemy zgodnie z prawem tylko tym podmiotom, które widnieją w specjalnym rejestrze przygotowanym przez głównego inspektora ochrony środowiska. Na dowód przekazania sprzętu powinniśmy dostać kartę przekazania odpadu, którą jesteśmy zobowiązani przechowywać przez pięć lat. Przy większych ilościach elektrośmieci potrzebne jest także uzyskanie urzędniczej decyzji o pozwoleniu na gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi. Bardzo ważna jest w tym wypadku kolejność. W pierwszej należy postarać się o wymagane pozwolenie i dopiero z nim przystępować do akcji pozbywania się komputerów.
Kwestia zabezpieczenia danych osobowych
Kwestię zabezpieczenia danych osobowych normuje ustawa z roku 1997. Wszelkie podmioty typu organizacje, instytucje, firmy muszą się do niej stosować, inaczej mogą ściągnąć sobie na głowę duże kłopoty. Odpowiednie zabezpieczenie danych osobowych to podstawowa kwestia, o jaką trzeba się zatroszczyć przy pozbywaniu się starego sprzętu przez organizację. W przypadku komputerów polega ona na czyszczeniu dysków twardych. Pamiętać należy, iż nie wystarczy zwykłe formatowanie dysku. W celu trwałego usunięcia danych z nośnika należy użyć specjalnego oprogramowania, które nadpisze dane. Jeśli takowym nie dysponujemy, sprawę możemy powierzyć wyspecjalizowanej firmie. Powierzając niszczenie sprzętu firmie, możemy także zdecydować się na fizyczne unicestwienie dysku, na przykład poprzez rozpuszczenie w mieszance kwasów żrących lub użycie silnego pola magnetycznego. Sprawdzonych i bezpiecznych metod jest przynajmniej kilka.