Stewardzi są wysoce wyszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy, postępowania w razie pożaru oraz ewakuacji sektora, trybuny, terenu czy obiektu w momencie wystąpienia realnego zagrożenia. Idea stewardingu jest słuszna, ale jej określone dwa nadrzędne cele − bezpieczeństwo i zadowolenie uczestników − niestety nie zawsze mogą iść ze osobą w parze. Dlatego tak ważna role odgrywają ludzie, którzy dziś są stewardami − nieprzypadkowi, bo poddani selekcji już przed zaproszeniem do uczestnictwa w szkoleniu, w dużej części osoby z wyższym wykształceniem. Kompetencje i faktyczne zaangażowanie stewardów są szybko weryfikowane przez dobrze wyszkolonych grupowych i koordynatorów ds. bezpieczeństwa. Solidni i odpowiedzialni stewardzi swoimi umiejętnościami i postawa już dziś stanowią elitę wśród służb zabezpieczających imprezy masowe i udowadniają, że można zapewnić europejskie standardy, także w kwestii wizerunku.
Sama „definicja” stewarda nie określa jak powinien się zachowywać i wyglądać steward, ale słowo „zadowolenie” jest wyznacznikiem pewnego poziomu, na który składa się wiele czynników. Osoba pełniąca te funkcje z założenia powinna sprawić na uczestnikach imprezy masowej miłe i dobre wrażenie.
Ponieważ jest to swoistego rodzaju „miękka” ochrona, wymaga ona dużego wyczucia o pracowników, a także specjalnych środków, które pozwolą dobrze wykonać powierzone zadanie. Jednym z nich jest active guard – elektroniczny środek dozoru. Czym jest to urządzenie i do czego służy?. Jest to urządzenie komunikacyjne o wielu funkcjach ma m.in. wbudowany telefon gsm pozwalający na komunikacje stewarda z centralą czy grupą interwencyjną. Oczywiście istnieje możliwość zdefiniowania całej grupy numerów dostępowych, z którymi osobą posiadająca active guarda ma się połączyć. Można oczywiście zadzwonić na „elektronicznego strażnika”, by dowiedzieć się, jak w danej chwili miejsce interwencji wygląda i czy potrzebne są posiłki.
Ciekawą funkcją jest możliwość „cichego” powiadomienia o napadzie czy innej sytuacji kryzysowej. Za pomocą jednego przycisku możemy powiadomić grupę interwencyjną z agencji ochrony o konieczności wsparcia w sytuacji kryzysowej. Dzięki temu nie zaogniamy często już trudnej sytuacji, a z drugiej strony wiemy, że możemy liczyć na wsparcie grupy interwencyjnej