Nowa firma na rynku powinna zacząć od wyboru dobrej jakości agencji interaktywnej, która zaproponuje rozwiązania dostosowane do profilu działalności strony/sklepu. Dostępne rozwiązania opensourcowe, choć z pozoru tanie, mogą okazać się zgubą niejednej firmy prowadzącą sprzedaż w Internecie. Należy pamiętać, że nie warto oszczędzać na oprogramowaniu, które ma nam służyć każdego dnia i jest głównym narzędziem sprzedaży w firmie.
Kompletnie "zielonym" sprzedawcom internetowych często sugeruje się rozwiązania SaaS (z ang. Oprogramowanie jako usługa). Oprócz niewątpliwej korzyści, w postaci braku kosztu początkowego związanego ze stworzeniem dedykowanego sklepu, są też wady takiego rozwiązania, do których można przede wszystkim zaliczyć pełne uzależnienie się od usługodawcy, jak i ograniczona ilość szablonów graficznych danej platformy sklepowej.
W modelu tym opłata za korzystanie jest subskrypcyjna, zazwyczaj płatna co miesiąc. W tym miejscu warto wspomnieć o takich rozwiązaniach jak Shoper (często oferowany przez agencje interaktywne), iStore (do niedawna tj. do końca 2012 roku pobierający opłatę prowizyjną od sprzedaży) czy Wellcomerce.
Sote i Maxshop.pl to przykłady sklepów licencyjnych, które posiadają podobne cechy do rozwiązań SaaS, w tym że opłata jest w nich najczęściej jednorazowa. W przeciwieństwie do wcześniej omawianego modelu oprogramowania, właściciel takiej strony ma możliwość wglądu w kod źródłowy serwisu i jego modyfikacji, zgodnie z swoimi wymaganiami. Shoper także posiada możliwość wniesienia opłaty jednorazowej za swoje oprogramowanie i wiąże się to z kosztem w kwocie 999,00 zł.
Przy korzystaniu z tego typu oprogramowania należy mieć na uwadze to, że sklep wymaga dostosowania pod kątem oczekiwanej przez klienta funkcjonalności. I o ile standardowe funkcjonalności, jak integracja z systemami płatności on-line czy wiele wersji językowych sklepu są zazwyczaj proste w implementacji, o tyle, gdy mamy do czynienia z nietypowymi funkcjami sklepu czy też możliwościami panelu administracyjnego zaczynają się schody. Dzieje się tak, ponieważ kod źródłowy takich platform jest bardzo często napisany w sposób nieprawidłowy i nieoptymalny, co nastręcza wielu problemów deweloperom pracującym przy wdrażaniu nowych funkcjonalności i zmian.
Poza przedstawionymi rozwiązaniami warto wspomnieć jeszcze o rozwiązaniach dedykowanych. Ich wdrożenie może wydawać się drogie, ale na pewno warto pomyśleć nad takim rozwiązaniem. Dotyczy to przede wszystkim firm, które chcą odróżniać się od konkurencji wyższą jakością strony i niezawodnością w jej funkcjonowaniu. Często strona potrzebuje kilku miesięcy na uzyskanie finalnej formy, która w pełni zadowoli oczekiwania klienta. Mimo to, warto wybrać to rozwiązanie, ponieważ rozwiąże ono wszelkie problemy ze stroną w przyszłości i w dłuższej perspektywie okaże się bardziej korzystne dla firmy.
Przedstawiłem pokrótce zarys rozwiązań stosowanych w e-commerce, tak abyście sami mogli ocenić, które z nich jest warte bliższemu przyjrzeniu się. Każde z nich posiada swoje wady i zalety, a wiele zależy od oczekiwań właściciela strony, na temat jej wyglądu i zadań jakie ma spełniać.