UX design to nie tylko prototypowanie. Prototyp to jedynie etap w trakcie procesu projektowania. Z jednej strony jest on podsumowaniem pracy badawczej, z drugie zaś strony stanowi początek etapu testowania. W praktyce trudno rozdzielić wspomniane etapy, gdyż najczęściej przeplatają sie one ze sobą i biegną równolegle, wszystko to w celu dopracowania projektu. 

Data dodania: 2021-06-14

Wyświetleń: 962

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

4 najlepsze narzędzia do projektowania UX Design.

Poznaj 4 najlepsze narzędzia UX Design to tworzenia prototypów stron internetowych.

Określenie „prototyp”, jest bardzo szerokie i w zależności od projektu może przyjmować mniej lub bardziej rozbudowane formy. W tym artykule opowiemy pokrótce o najpopularniejszych narzędziach do prototypowania. 

UX desin to nie tylko umiejętność posługiwania sie narzędziami

 
Na wstępie chce podkreślić, że nawet najlepsze i najdroższe narzędzie do prototypowania nie sprawi, że prototyp będzie spełniał najlepsze standardy UX. Nic nie zastąpi zmysłu obserwacji, wnikliwej analizy czy umiejętności wyciągania wniosków i prowadzenia badań. Tworzenie stron internetowych to niełatwa sztuka. Popularność narzędzi może stwarzać mylne wrażenie, że doświadczenie i wiedza UX designera nie jest juz tak istotna. Nic bardziej mylnego. Narzędzia do prototypowania mają za zadanie jedynie ułatwiać prace, nie zaś zastępować cały proces projektowy.
 

W czym tworzyć makiety stron internetowych?

 
Na rynku można znaleźć wiele różnych narzędzi zarówno te darmowe (lub częściowo darmowe), jak i płatne. Poszczególne programy różnią się nie tylko ceną, ale także złożonością oraz funkcjami, jakie oferują. Do najpopularniejszych zaliczyć można:
 

Axure RP

Jedno z najpopularniejszych narzędzi do prototypowania. Pozwala tworzyć zarówno proste wireframy, jak i skomplikowane interaktywne prototypy. Jest to przydatne narzędzie do projektowania nieskomplikowanych animacji i sposobu zachowania poszczególnych content elementów. Aby jednak w pełni poznać możliwości tego programu, konieczny jest czas i praktyka. Dla początkujących dużą zaletą Axure jest panel typu drag&drop, dzięki któremu w prosty sposób można układach elementy projektowanej aplikacji internetowej czy sklepu. Axure sprawdzi sie przy mocno rozbudowanych projektach wymagających zaprojektowania przejść pomiędzy poszczególnymi widokami czy przetestowania prostych animacji. Zaleta jest też możliwość wygenerowania całego projektu lub jego części i przesłanie w formie linka do klienta, który może komentować bezpośrednio na nim bez konieczności zakładania konta czy rejestracji. To bardzo przydatna funkcja. 
 

Figma

To narzędzie, które zyskuje coraz większą popularność w UX/UI designie. Ogromną jego zaletą jest tworzenie projektów w chmurze, co pozwala uniknąć kłopotów z przesyłaniem plików. Dodatkowo pakiet całkowicie darmowy posiada wszystkie funkcje łącznie z praca zespołowa, a jedyne ograniczenie to liczba trzech projektów, które równocześnie mogą być aktywne. Co stanowi nie lada tut w porównaniu do płatnej konkurencji. Figma to program, który ciągle sie zmienia i jest rozbudowywany o dodatkowe wtyczki, które znacząco zwiększają możliwości tego programu. Dzięki tym zaletom to program, który z powodzeniem może zastąpić Adobe Photoshop czy Sketch w projektowaniu aplikacji mobilnych i stron internetowych. Interfejs Figmy jest intuicyjny, co sprawia, że mogą z niej korzystać osoby z niewielkim doświadczeniem. Dzięki rozbudowanym możliwościom pracy zespołowej program ten sprawdzi sie także w większych software housach.
 

Sketch App

Pisząc o narzędziach do prototypowania nie sposób o nim nie wspomnieć. Sketch to jeden z najpopularniejszych programów do projektowania interfejsów. Jego podstawowym minusem jest dostępność jedynie na IOS. Jeśli jednak korzystasz z Maca to Sketch, sprawdzi się nie tylko w przypadku projektowania zaawansowanych interfejsów. Ale także w przypadku prostego prototypowania. Dzięki licznym pluginom Sketch może stać się świetną dopasowaną do konkretnych potrzeb aplikacją. Dużą zaletą Sketcha jest możliwość rysowania i edycji ikon i innych elementów wektorowych bez użycia zewnętrznych narzędzi. Program ten posiada przyjazny interfejs stworzony z myślą o projektowaniu interfejsów użytkownika, zatem na próżno szukać w nim narzędzi które do tego nie służą.
 

UXPin

To kolejny program, który działa w chmurze, co sprawia że nie musisz przejmować się systemem operacyjnym jaki posiadasz. UXPin oferuje możliwość korzystania z bazy gotowych bibliotek do tworzenia szybkich prototypów. Zaleta jest także możliwość pracy w zespole, co ułatwia wymiany myśli i poszukiwani z najlepszych rozwiązań. UXPin pozwala na tworzenie przepływów użytkowników, statycznych i interaktywnych projektów oraz prototyp z zaawansowanymi stanami. Dzięki temu świetnie sprawdzi się zarówno do prostych prototypów jak i tych bardzo zaawansowanych. Bardzo praktyczna zaleta UXPina jest możliwość komentowania z pośrednictwem specjalnego formularza co znacząco usprawnia komunikacje zarówno w zespole jak i kontakt z klientem. Łatwy w obsłudze interfejs oraz rozbudowane funkcjonalności sprawiają ze UXPin jest praktycznym narzędziem do prototypowania, pozwalającym zaoszczędzić wiele godzin pracy.
 

Narzędzia do prototypowania — niełatwy wybór.

Powyżej przedstawiliśmy pokrótce najpopularniejsze programy do prototypowania. Warto jednak zaznaczyć, że to jedynie wybrane z dostępnych na rynku pozycji. Warto przetestować kilka z nich aby lepiej poznać zakres ich możliwości i zastosowań. Tak aby wybrać narzędzie najlepiej pasujące do naszych oczekiwań. 
 
Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena