Coraz częściej wznawiane są dyskusje dotyczące wprowadzenia nauki programowania wśród najmłodszych. W nowej podstawie programowej, dzieci w IV klasie mogłyby uczyć się tej ważnej umiejętności. Jak jest naprawdę? 

Data dodania: 2014-03-08

Wyświetleń: 934

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Programowanie dla najmłodszych

Niestety, kwestia programowania jak na razie, kończy się jedynie na rozmowach
i niedopowiedzeniach. Ministerstwo Edukacji nie ma funduszy na wdrożenie systemu kodowania w szkołach, a „sprzęt”, który już jest w placówkach to często jeden komputer na kilkoro dzieci. Nie ma również potrzebnych projektorów, tablic interaktywnych i przede wszystkim połączenia z Internetem. Warto zatem zastanowić się nad tym, aby we własnym zakresie umożliwić dziecku naukę programowania.

Kodowanie dla dzieci już w wieku 5 lat

Najmłodsze umysły uczą się najszybciej i najefektywniej. Dzieci mogą poszerzać umiejętności informatyczne za pomocą interaktywnych gier i zabaw, które świetnie rozwijają wyobraźnię, uczą kreatywności i logicznego myślenia. Do nauki przeznaczone są również specjalne programy komputerowe, np.: Microsoft Small Basic, którego łatwe i przyjazne środowisko programistyczne jest odpowiednie dla początkujących, także 6-7‒latków. Kolejnym dobrym źródłem wiedzy teoretycznej i praktycznej jest Scratch – wizualny język programowania. Dzieci i młodzież mogą w łatwy sposób tworzyć m.in.: różne aplikacje, np.: gry, animacje i historyjki. Taka aktywność intelektualna pozwala zrozumieć otaczającą rzeczywistość, uczy jak rozwiązywać problemy i szukać kreatywnych rozwiązań, a przede wszystkim uświadamia dziecko jak skutecznie posługiwać się nowymi technologiami.

Warsztaty z robotyki dla małych i dużych

Dzieci z niezwykłą ciekawością odkrywają nieznane dotąd środowisko. Zabawa z Lego jest atrakcyjną oraz innowacyjną formą zaangażowania w naukę już 5-latka. Budowanie robotów z klocków to dla dziecka ogromna dawka radości i satysfakcji. Powiększa ją jeszcze interakcja z konstrukcją, która odpowiednio zaprogramowana wykonuje polecenia swojego konstruktora. Łatwe i przyjazne środowisko programowania zachęca do uczestniczenia w zabawie. Należy tu podkreślić, że najmłodsi są najbardziej podatni na wpływ otoczenia, dlatego właściwe zarządzanie nowoczesnymi multimediami przez dzieci jest bardzo ważne. Po wcześniejszym zapoznaniu się z produktami technologii  będą one wiedzieć np.: jak wyszukać odpowiednie treści w laptopie, jak skutecznie skorzystać z tabletu, ich poziom kompetencji cyfrowych znacznie wzrośnie.

Edukacja nie może zatrzymać się na bezmyślnych schematach, braku wyobraźni i inwencji. Warto wybrać nową, właściwą drogę kształcenia, pamiętając, że kodowanie od najmłodszych lat nie skazuje jedynie na profesję informatyka. Nowoczesna, idąca z duchem czasu nauka zaprocentuje w przyszłości fascynującym hobby lub wymarzoną pracą zawodową.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena