O napięciu mięśniowym czasami mówi się w kontekście osób, które doznały wypadku i miały z tego powodu problemy z ustępującym paraliżem części ciała. Czasami też kwestię tę wymienia się przy wyliczaniu objawów nacisku na nerwy odchodzące od kręgosłupa, chociażby przy dyskopatii i silnym lumbago.

Img

Nie zdajemy sobie jednak sprawy, że napięcie mięśniowe to bardzo zmienny element w naszym organizmie, którego efekty w jakimś stopniu odczuwamy zawsze.

Napięcie, czyli co?

Termin napięcia mięśniowego rozumiemy zwykle bardzo ogólnie. Mówiąc pobieżnie, jest to stan mięśni naszego organizmu w teoretycznym spoczynku, czyli wtedy, kiedy nie są one bezpośrednio wykorzystywane. Myślimy tutaj głównie o mięśniach poprzecznie prążkowanych, nad którymi mamy pełna kontrolę, ale to błąd. Napięcie mięśniowe może odbijać się także na naszych naczyniach włosowatych zamykając dopływ krwi do niektórych tkanek, a także może powodować zacieśnianie się struktur mięśniowych w obrębie tkanek objętych stanem zapalnym, co z kolei powoduje zwiększenie doznań bólowych.

Redukcja napięcia mięśniowego

Nie zawsze oczywiście będziemy chcieli redukować napięcie mięśniowe, bo niektóre choroby powodują jego katastrofalny w skutkach spadek. W większości przypadków jednak napięcie mięśniowe możemy mniej więcej utożsamiać ze stresem. Ogólne rozluźnienie organizmu powoduje lepsze krążenie, większą ilość tlenu w tkankach dotkniętych stanami zapalnymi i rozluźnienie mięśni dotkniętych zjawiskiem bólu. Z napięciem mięśniowym walczyć będziemy dokładnie tak samo, jak ze zwykłym stresem, czyli chociażby poprzez specjalne masaże. Można wykorzystać chociażby specjalne urządzenia do masażu, dzięki którym możemy zrelaksować się po całodziennym wysiłku w domowym zaciszu. Co jakiś czas warto zafundować sobie wizytę w salonie oferującym profesjonalny masaż rozluźniający wszystkie mięśnie. Pomóc może ciepła kąpiel, wspaniałe efekty daje stosowanie mat do hydromasażu, które nie tylko odprężają, ale jednocześnie pobudzają nasze ciało do dalszej pracy. Naszym najlepszym sprzymierzeńcem w walce ze stresem i napięciem mięśniowym jest oczywiście sen w przytulnej i dobrej pościeli. Unikajmy tylko papierosów i alkoholu, bo ich efekty uboczne znacznie przewyższają zyski.

Licencja: Creative Commons