Prawidłowe zaprojektowanie strony głównej jest jednym z najważniejszych elementów w procesie tworzenia witryny internetowej. Poniższy artykuł przedstawia główne zalecenia guru od Usability Jakoba Nielsena w zakresie projektowania strony głównej serwisu internetowego.

Data dodania: 2007-03-13

Wyświetleń: 8175

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 3

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

3 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak wiadomo strona główna jest jednym z najważniejszych elementów witryny internetowej. Tę stronę użytkownicy widzą często jako pierwsza na odwiedzanej stronie WWW (sytuacja ta może być diametralnie inna w przypadku, kiedy duża część ruchu internetowego danej witryny pochodzi z wyszukiwarek – wówczas to ilość wejść na podstrony serwisu może znacząco przewyższać liczbę wejść na stronę główną).

W tej sytuacji prawidłowe projektowanie strony głównej może mieć kluczowe i decydujące znaczenie dla używalności danego serwisu). Błędy użyteczności na stronie głównej mogą sprawić, że użytkownicy opuszczą serwis przed zapoznaniem się z wartością, oferowaną im przez ten serwis.

Zagadnieniem projektowania strony głównej dużo miejsca w swoich pracach poświęcił jeden z największych guru od użyteczności i usability, Jakob Nielsen. Zdefiniował on 10 podstawowych zasad, które warto mieć na uwadze tworząc strukturę i treść strony głównej serwisu.

Najważniejsze zasady prawidłowego projektowania strony głównej serwisu


• Umieszczaj slogan reklamowy w widocznym miejscu serwisu (najlepiej w lewym górnym rogu serwisu obok logo serwisu), poprzez które będzie mógł przekazać nowym użytkownikom główne przesłanie i misję serwisu internetowego.
• Umieszczaj w znaczniku TITLE ważne dla serwisu zagadnienia (może to być np. nazwa serwisu lub firmy, dla której został on zrobiony wraz z krótkim opisem misji serwisu lub firmy) – będzie to stanowiło cenną informację zarówno dla użytkowników jak i dla wyszukiwarek (znaczenie znacznika TITLE możesz poznać głębiej poprzez przeczytanie artykułów: Ważne techniczne elementy budowy strony i Optymalizacja stron internetowych).
• Zamieść na stronie odnośnik do sekcji, w której dokładnie opiszesz najważniejsze z punktu widzenia użytkownika informacje na temat firmy czy organizacji, dla której serwis został stworzony (tzw. sekcja “O firmie”).
• Twórz tzw. punkty startowe na stronie, czyli punkty, z których użytkownicy mogą w szybki sposób przejść do najważniejszych sekcji serwisu, aby tam zapoznać się jego funkcjonalnością i przydatnością.
• Umieść w widocznym miejscu, prostą, standardowo nazwaną wyszukiwarkę (nie stosuj przy tym niestandardowego nazewnictwa dla przycisków tej wyszukiwarki – lepiej użyć jest powszechnie znane „szukaj” niż mało popularne „znajdź”).
• Umieszczaj przykłady treści i próbki tego, co serwis oferuje tak, aby w ten sposób zachęcić użytkowników do korzystania z funkcjonalności serwisu.
• Twórz linki, które ułatwiają korzystanie z serwisu poprzez szybkie przejście do odpowiednich sekcji serwisu. Staraj się umieszczać w nazwach linków najważniejsze dla Ciebie słowa, które z jednej strony ułatwiają użytkownikowi poszukiwania interesujących go treści, z drugiej zaś pomagają pozycjonowaniu Twojego serwisu na te słowa kluczowe (jest to część tzw. linkowania wewnętrznego, o którym możesz więcej przeczytać w: Linki wewnętrzne - zasady stosowania).
• Wykorzystuj stronę główną serwisu do promocji najważniejszych dla Ciebie produktów, usług, artykułów i itp poprzez umieszczanie bezpośrednich i łatwo dostępnych linków do odpowiednich sekcji serwisu.
• Pamiętaj, aby unikać na stronie głównej stosowania zbyt dużej ilości kolorów, reklam i innych “wodotrysków”.
• Nie stosuj na stronie głównej ciężkiej i zbędnej to znaczy. nic nie wnoszącej do treści serwisu grafiki, które opóźniają ładowanie się serwisu.
Licencja: Creative Commons
3 Ocena