Samochodów, w przeliczeniu na jedną osobę, jest w Polsce coraz więcej, ale i tak 1 pojazd przypada na dwie osoby, wliczając w to dzieci oraz tych, którzy nigdy nie kupili auta i raczej już tego nie zrobią. Jest to więc powszechny środek transportu, jednak czy na pewno każdego na niego stać?

Data dodania: 2013-08-21

Wyświetleń: 1408

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Kupno samochodu

Najpierw trzeba się zastanowić czy w ogóle budżet domowy daje możliwość myślenia o kupnie pojazdu. Jeżeli już, to czy będzie to auto salonowe, czy może używane? Średnia cena samochodu w Polsce to około 12 tys. zł. Koszt niemały, ale i nie wygórowany, bo nowy samochód z salonu to koszt rzędu 75-80 tys. zł. Najlepiej trochę odłożyć i kupić za gotówkę, są jednak sytuacje gdy auto jest potrzebne na już. Wtedy, o ile ma się zdolność kredytową, można wziąć pożyczkę i pomału spłacać nowy nabytek.

Koszty utrzymania

W celu rzetelnego przedstawienia kosztów, jakie trzeba rokrocznie ponosić mając samochód, należy dokładnie określić przykładowy samochód. Do obliczeń został wykorzystany najpopularniejszy samochód w Polsce czyli Skoda Octavia z roku 2001. Biorąc pod uwagę wszystkie ważne czynniki, takie jak np. kupno paliwa, przegląd techniczny, ceny za 2 komplety opon (letnich i zimowych) i niespodziewane koszty, wychodzi, że średnio na rok trzeba wydać około 5832 zł. Po przeliczeniach można wyciągnąć wniosek, że po 3 latach użytkowania samochodu, utrzymanie przewyższy jego wartość zwłaszcza, że co roku auto traci na wartości około 15%.

Ubezpieczenie

Będąc właścicielem samochodu trzeba pamiętać, że należy go co roku ubezpieczyć. Nie zawsze będzie wystarczać sama polisa OC. Jeżeli auto było drogie, warto zabezpieczyć się na wypadek poważnego uszkodzenia. Dobrze wtedy również kupić ubezpieczenie AC, które pokryje koszt każdej ewentualnej naprawy. Cena polisy może być wysoka, ale dzięki niej nie trzeba się martwić, że konieczne będzie wydawanie dodatkowych pieniędzy na remont uszkodzonego pojazdu.

Sprowadzenie z zagranicy

Poza podstawowymi kosztami, jakie bierze na siebie właściciel samochodu, dojdą kolejne, gdy wymarzone auto trzeba będzie ściągnąć z zagranicy. Po pierwsze „opłata recyklingowa” wynosząca 500 zł, jest obowiązkowa przy sprowadzaniu samochodów, po drugie opłata za akcyzę, która wynosi 3,1% lub 18,6% wartości samochodu, w zależności od pojemności silnika i do tego jeszcze dochodzi podatek od wartości wyjściowej powiększonej o akcyzę, wszystko około 1000 zł. Samochód następnie trzeba zarejestrować, a tablice kosztują około 80 zł. Karta pojazdu kosztuje 75 zł, dowód rejestracyjny 54 zł, nalepka na szybę 18,50 zł, znaczki na tablicę 12,50 zł, a dodatkowo w oczekiwaniu na właściwy dowód za 13,50 zł otrzymuje się tymczasowy, który i tak trzeba potem oddać do Urzędu Komunikacji. Zliczając wszystko razem, otrzymujemy zawrotną kwotę 1750 zł.

Koszty dodatkowe

Ponieważ ostatnio lawinowo rośnie liczba fotoradarów, a kierowcy nie stali się jakoś bardziej ostrożni i nie zdjęli nóg z pedałów gazu, wzrosła liczba osób ukaranych mandatami za przekroczenie prędkości. Dodatkowo od 9 czerwca uległy zmianie taryfikatory mandatów i punktów karnych, przez co ukaranie będzie jeszcze bardziej dotkliwe. Co roku wystawianych jest około 1 570 000 mandatów. Jest więc spore prawdopodobieństwo jego otrzymania zwłaszcza, że policja ma być jeszcze bardziej skrupulatna w karaniu nieprzepisowych kierowców.

Posiadanie samochodu daje uzasadnione poczucie niezależności, często jednak to ile trzeba wyłożyć, aby w ogóle się nim poruszać, znacznie przewyższa wartość wymarzonego auta. Dodatkową sprawą jest to, że w Polsce średni wiek samochodu to przeszło 10 lat, a takie pojazdy mogą mnożyć koszty, związane z niespodziewanymi naprawami i awariami. Należy się więc dobrze zastanowić, zanim podejmie się decyzję o zakupie samochodu.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena