4 lutego 2013 roku Ministerstwo Finansów opublikowało dokument zatytułowany „Wyciąg z zadań urzędów kontroli skarbowej na rok 2013”. Co istotnego jest w dokumencie, a co może Cię zdziwić? Przeczytaj poniższy artykuł i przekonaj się sam.

Data dodania: 2013-02-26

Wyświetleń: 1303

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Podstawa wyznaczenia priorytetów

Ministerstwo przy wyznaczaniu zadań dla urzędów kontroli wzięło pod uwagę m.in. cele i zadanie określone w budżecie zadaniowym na rok 2012, analizy porównawcze wyników pracy osiąganych przez urzędy kontroli skarbowej, plan działalności Ministerstwa Finansów, problemy zgłaszane przez inne organy i instytucje.

Analiza z 2011 roku?

Co ciekawe, Ministerstwo przy opracowywaniu dokumentu posłużyło się analizą realizacji zadań określanych na rok 2011. Czy w czasie tak dynamicznych zmian na rynku, szalejącego kryzysu, Ministerstwo powinno przy planowaniu na rok 2013 brać pod uwagę realizację zadań z 2011?

Kto powinien najbardziej bać się kontroli?

Zgodnie z dokumentem, do obszarów szczególnie narażonych na występowanie negatywnych zjawisk należą: przestępczość paliwowa, oszustwa w zakresie podatku VAT w obrocie wewnątrzwspólnotowym, szara strefa, wyłudzenia podatku VAT przez fikcyjne faktury, nadużycie w podatku dochodowym przez przerzucanie dochodów do podmiotów powiązanych, nadużycia w gospodarowaniu mieniem Skarbu Państwa oraz środkami publicznymi.

Priorytetowe zadania na rok 2013

Do priorytetów urzędów kontroli skarbowej w bieżącym roku mają należeć: doskonalenie systemu analizy obszarów wysokiego ryzyka wystąpienia nieprawidłowości, optymalne wykorzystanie dostępnych technik i metod kontroli, intensyfikacja współpracy i wymiany informacji pomiędzy służbami, efektywne i terminowe prowadzenie kontroli, podejmowanie akcji prewencyjnych, zapobiegających działaniom niezgodnym z obowiązującym prawem podatkowym, podwyższanie i doskonalenie kwalifikacji zawodowych kadry kontrolerskiej. Powyższe priorytety wydają się jak najbardziej logiczne i sensowne. Urzędy kontroli skarbowej po prostu mają lepiej prowadzić kontrole, poprawić jakość wykonywania swoich zadań.

Najciekawszy element dokumentu

Ministerstwo w omawianym wyciągu przedstawiło zaplanowane na rok 2013 mierniki wykonania budżetu zadaniowego przez kontrolę skarbową. Liczba zakończonych postępowań kontrolnych na 1.000 kontrolerów ma wynosić 2.748,31, liczba audytów i kontroli dotyczących środków z budżetu UE i innych źródeł ma być większa niż 50. Ale co interesujące – udział postępowań kontrolnych pozytywnych w ogólnej liczbie przeprowadzonych postępowań kontrolnych dotyczących podatków ma wynosić aż 71,04%. To znaczy, że prawie trzy na cztery kontrole znajdą jakieś błędy, nieścisłości, przestępstwa.

Czy jest się czego bać?

Użytkownicy oprogramowania dla firm, którzy rzetelnie prowadzą swoją księgowość, nie mają się czego obawiać. W systemie zapisane są faktury, rozrachunki, rozliczenia. W razie jakichkolwiek pytań od urzędników można pokazać w systemie lub wydrukować odpowiednie dokumenty.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena